Connecten el túnel del TGV de Sarrià de Ter amb el pou d'extracció de la Gerunda

El tram Sarrià de Ter-Sant Julià de Ramis té una longitud de 4,96 km

Així mateix, en aquest tram també hi ha el túnel de Montagut, que té una longitud de 707 m i l'excavació del qual ja ha finalitzat. D'altra banda, el pressupost d'adjudicació de les obres de plataforma de tot el tram ascendeix a 82,4 MEUR (milions d'euros).


Una estructura subterrània de 7,4 km

El túnel de Sarrià s'inicia en el pou d'extracció de la Gerunda, al barri de Fontajau de Girona, i allarga el segon dels túnels urbans de Girona, de manera que es forma una única estructura soterrada amb una longitud total de 7,4 km.

L'excavació del túnel, amb una secció de 69 m², s'ha fet en mina –és a dir, sense tuneladora- en 3.058 m, amb un procediment que consisteix en la perforació amb mitjans mecànics –els 60 m restants corresponen al fals túnel de la boca nord. Després de l'excavació, per sostenir la secció excavada es col·loquen peces metàl·liques pesades, denominades cintres, i projeccions de formigó.

En concret, el procés es divideix en dues fases. La primera d'elles, d'avanç, permet obrir la secció superior de la galeria per facilitar les maniobres de la maquinària i les tasques de sosteniment. L'excavació en fase d'avanç s'ha fet des de la boca nord i des d'una galeria intermèdia i la calada –l'encontre de les dues parts fins ara no connectades del túnel- s'ha dut a terme des de la galeria intermèdia cap a la boca sud.

La construcció del túnel, d'on es retiraran 326.000 m³ de terres i per al qual s'usaran 147.000 m³ de formigó i 1.460.000 kg d'acer, continuarà amb l'excavació de la 'fase de destrossa', consistent en la perforació de la part inferior de la secció per després dur a terme el revestiment i la contravolta.