Girona acull la presentació del documental ''Bailar la Locura'' amb un cinefòrum i un dansafòrum

Els actes tindran lloc el dijous i el diumenge al Truffaut i la Mercè respectivament

Girona acollirà aquest dijous la presentació del documental “Bailar la Locura”, codirigit per Marta Espar i Maiol Virgili, que narra la història de tres ballarines de dansa contemporània que es reuneixen uns dies amb tres noies amb un diagnòstic de trastorn mental per reflexionar juntes sobre com es viu el tractament i la recuperació. 

L’audiovisual s’ha realitzat amb el suport de diferents entitats i institucions, entre elles Granés Fundació. Per presentar el film, aquesta entitat ha organitzat un cinefòrum el dijous 26 a les 20:30 h al Cinema Truffaut, on després de la projecció, hi intervindran Marta Espar i Maiol Virgili, codirectors del documental, Alba Coll i Montse Àlvarez, protagonistes del documental, Laura Masferrer, directora de Granés Fundació i Guillem Terribas, del Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona que moderarà l’acte.

També s’ha organitzat un dansafòrum amb l’espectacle "J-AhO! II", que inspira el documental i que tindrà lloc el diumenge 29 de gener a les 16:30 h al Centre Cultural La Mercè.

"J-AhO! II" és una peça de dansa que sorgeix d'una reflexió sobre el límit entre el seny i la bogeria, i s’ha creat conjuntament amb persones que han viscut o viuen algun tipus de trastorn mental, buscant experiències reals que aportin veracitat. Després de l'espectacle es durà a terme el dansafòrum, on hi intervindran les ballarines Amaiur Luluaga, Clàudia Gomez i Montse Àlvarez, Marta Espar i Maiol Virgili, codirectors del documental, i Laura Masferrer, directora de Granés Fundació.

Per aquelles persones que només vulguin veure el documental també s’ha organitzat una projecció de "Bailar la Locura" al cinema Truffaut el dimarts 31 de gener a les 20:30 h. 

Documental “Bailar la Locura”

El film explica la història de tres ballarines de dansa contemporània que comencen a crear una peça de dansa contemporània sobre els límits de la bogeria i contacten amb tres noies amb diagnòstic psiquiàtric perquè participin en el seu procés de creació.

El resultat és un viatge emocional de sis dones on es parla de soledat, estigma i recuperació a través de la dansa. El documental va guanyar el Premi del Públic el passat octubre al festival Chorescope de dansa i cinema, i va participar al DOC.España, secció competitiva de la Semana Internacional de Cine de Valladolid. 

Espectacle de dansa “J-AhO! II”

“J-AhO! II” sorgeix d'una reflexió sobre el límit entre el seny i la bogeria. Se sol associar la bogeria amb allò que es desvia de la norma, però què és la normalitat? A partir d’aquesta pregunta es qüestiona el concepte de normalitat, i les creadores indaguen en la possibilitat que es tracti d’un constructe establert per la societat amb la finalitat de crear un ordre a la comunitat. Això els porta a la hipòtesi de si la bogeria seria una eina de control social per assenyalar el que és diferent i per tant sentir que la situació és la correcta i/o normal. 

D'aquesta qüestió neix la necessitat de compartir el procés de creació amb persones que han viscut o viuen algun tipus de trastorn mental, buscant experiències reals que aportin veracitat a la creació. Tot això, es plasma al documental “Bailar la Locura”.

El nom de la peça, J-AhO!, fa referència a l'expressió “jota ha(g)o!” (estàs com una regadora!”), utilitzada al País Basc per dir-li a algú d'una manera jocosa o també despectiva que la seva actitud o manera de ser no és gaire comú, i per tant “no normal”. D'altra banda, ”aho” significa boca, de manera que el nom de la peça també té el seu sentit en aquest àmbit: en la xerrameca, l'estigma, en les paraules que s’utilitzen per parlar dels altres. A més, la cal·ligrafia de J-AhO! té la seva referència al DSM-V, el llibre de diagnosi psiquiàtric per excel·lència.

J-AhO! és una peça de dansa i tres dones que fan un viatge a la bogeria individual i col·lectiva. El magnesi apareix com un element físic i poètic i actua com a fil conductor i transformador de la peça.