La Generalitat i TEISA presenten el primer autobús elèctric en un transport a demanda

Clic.cat ha tingut 6.382 passatgers durant el 2022

La Generalitat de Catalunya i la companyia gironina d’autocars TEISA han presentat el primer autobús 100% elèctric que s’utilitzarà en un transport públic a la demanda. Es destinarà el seu ús al servei Clic.cat a la comarca de la Garrotxa, el que suposarà disposar d’un vehicle amb autonomia que cada dia realitzarà una quantitat de quilòmetres diferent depenent de la demanda dels seus usuaris.

És el primer bus d’aquestes característiques en els 103 anys d’història de TEISA i un dels cinc que l’empresa té la intenció d’incorporar al llarg d’aquest 2023, en la seva aposta sostenible per mantenir-se al capdavant a Catalunya pel que fa a l’electrificació de la flota interurbana de transport públic i discrecional.

El vehicle s’ha presentat aquest matí amb un acte celebrat al Centre de Cultura i de Natura Can Trona de la Vall d’en Bas, que ha comptat amb la presència de Juli Fernández, conseller de Territori de la Generalitat; Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Logística; Oriol Martori, Director General de Transports i Mobilitat; Lluís Amat, alcalde de la Vall d’en Bas; Santi Reixach, president del Consell Comarcal de la Garrotxa; Àlex Gilabert, director-gerent de TEISA i Lluis Coromina, president del Consell d’Administració de la companyia.

La companyia incorpora dos carregadors elèctrics a la seva cotxera de Les Mates d’Olot, un d’ells finançat en part pels fons Next Generation de la Unió Europea, perquè l’autobús pugui funcionar sense cap mena de contratemps des del matí fins a darrera hora de la tarda. El de càrrega lenta nocturna (22kW AC) ja està instal·lat i d’aquesta manera a primera hora el vehicle sempre podrà iniciar el seu recorregut amb les bateries a ple rendiment. L’altre és de càrrega ràpida (150 kW DC). S’està a l’espera d’instal·lar-ne un altre, en aquest cas a l’estació d’autobusos d’Olot. Així doncs, en qualsevol moment del dia el vehicle es pot carregar quan sigui necessari i no caldrà esperar al vespre, un cop acabi el servei diari.

El conseller Juli Fernández ha explicat que “la nostra feina és fer la vida de la gent una mica més fàcil, feliç i millor. Les eines que tenim les posem al servei de la gent de tot Catalunya i en aquest cas, amb el transport a la demanda, que ajuda aquells veïns que més ho necessiten. A més a més redueix els quilòmetres que es recorren i emet menys. Això és cabdal en el context d’emergència climàtica en el qual ens trobem. La Garrotxa es converteix en una comarca pionera i líder en aquest sentit. La nostra voluntat és anar estenent les línies on hi tenim transport a la demanda perquè tothom pugui tenir cobertes les seves necessitats”.

Per a Lluís Amat, “avui és un dia que marcarem en vermell perquè el somni que un dia vam tenir s’està complint. A la Vall d’en Bas som vuit pobles i depenent d’on es viu, la gent no es podia desplaçar. Necessitàvem un transport que connectés tota la Vall i d’aquí la nostra insistència. Pel món rural és molt important i significatiu comptar amb el primer transport a la demanda cent per cent elèctric”. De la seva banda, Santi Reixach ha parlat d’un dia “molt important per a la Vall d’en Bas i també per a tota la comarca, tenint en compte que no tenim tren i ho hem de fer tot per carretera”.

Àlex Gilabert manifesta que “estem molt contents de disposar d’un vehicle cent per cent elèctric a TEISA, com en els nostres orígens al 1920; tota una mostra d’emprenedoria empresarial al nostre país. A més, es fa en un servei singular i pioner a dia d’avui com ho és el transport a la demanda. Permet la sostenibilitat gràcies a la digitalització i les noves tecnologies, aconseguint donar un servei de transport públic eficient a les zones rurals. És el premi a una molt bona acollida a la Garrotxa, on hem obtingut uns resultats d’utilització espectaculars gràcies a la implicació local i a la confiança dels nostres clients diaris”.

210 km d’autonomia

El primer vehicle cent per cent elèctric de TEISA és un model e-Jest Classe A de la companyia turca Karsan, especialitzada en la fabricació d’autobusos urbans de sense emissions, així com també en la seva comercialització, venda i postvenda. Té una llargada de 5,8 metres i compta amb un total de 22 places: 10 persones poden viatjar assegudes, 11 més hi caben dempeus i també hi ha espai per a una cadira de rodes. És accessible, amb una entrada baixa a peu de carrer.

El motor elèctric, de la marca BMW, té una potència de 135 kW pel que la velocitat màxima és de 70 km/h i el vehicle pot superar pendents del 25%. Funciona amb bateries d’ions de liti amb una energia embarcada de 88 kWh, el que permet una autonomia estimada de 210 km, depenent del seu consum. El bus emet un 0% d’emissions amb l’objectiu de mantenir la salut de les futures generacions.