Territori farà un nou carril a la C-35 entre Riells i Sant Celoni per evitar xocs frontals

La inversió total serà de 22 milions d'euros

El Govern destinarà 22 MEUR en obres per millorar la seguretat viària a l'eix de la C-35. Territori ha posat en marxa aquesta setmana un tram de 2+1 per facilitar els avançaments segurs entre Sant Celoni i Vilalba Sasserra i el conseller, Juli Fernàndez, ha anunciat aquest dimecres la licitació en els propers dies d'un nou tram per donar-hi continuïtat entre Sant Celoni i Riells i Viabrea (Selva).

La mesura persegueix doble objectiu: millorar la seguretat a la via i reduir el risc de xocs frontals. L'actuació també preveu la construcció d'una via per a vianants i ciclistes en paral·lel a la C-35 i la GI-552. L'obra està pressuposta en 9,2 MEUR, compta amb finançament de fons europeus, i estarà enllestida a mitjans de l'any que ve.

A aquestes actuacions, cal afegir-hi la un nova rotonda a l’encreuament de la C-35 i la GI-552 a Riells i Viabrea, que s'ha executat recentment, i la licitació de les obres de la millora dels accessos a la C-35 a Sant Celoni, a més de diversos projectes per ampliar la xarxa d’itineraris ciclistes al llarg d'aquest eix.

A aquestes actuacions, cal afegir-hi la un nova rotonda a l’encreuament de la C-35 i la GI-552 a Riells i Viabrea, que s'ha executat recentment, i la licitació de les obres de la millora dels accessos a la C-35 a Sant Celoni, a més de diversos projectes per ampliar la xarxa d’itineraris ciclistes al llarg d'aquest eix.

Territori licitarà aquesta setmana les obres de millora que donaran continuïtat al tram de 2+1 que ara ha entrat en servei entre Sant Celoni i Vilalba Sasserra. L’actuació abasta 4,5 quilòmetres entre Sant Celoni i Riells i Viabrea i incorpora també la creació una via ciclista paral·lela a la C-35 i la GI-552 entre aquests municipis. Així mateix, el projecte implementa altres actuacions, com la renovació del ferm. Es preveu per aquesta obra una inversió de 9,2 MEUR, finançada en part mitjançant fons europeus REACT, estigui enllestida a mitjans de l'any que ve i que els treballs comencin a l'estiu.

Les carreteres 2+1 són vies d’una calçada amb un separador físic entre els dos sentits de la circulació i tres carrils de circulació, un per cada sentit i el central, que discorre de forma alternada al llarg del seu recorregut. El pla en què treballa el Govern busca implementar aquest model en aquelles carreteres on el risc d'accidents per xoc frontal, que són dels més greus, és més elevat.

El Departament treballa en dos projectes més per promoure la mobilitat activa i "descarbonitzada" al Baix Montseny. En aquest sentit, té en redacció el projecte constructiu de la via per a ciclistes i vianants entre Vilalba i Sant Celoni, que discorrerà en paral·lel a la BV-5301 i a la C-35 on ara s’ha actuat i tindrà 7 quilòmetres. La inversió prevista és de 2,8 MEUR.

Paral·lelament, ha impulsat la redacció del projecte de la via ciclista entre l'estació de tren de Santa Maria de Palautordera i la rotonda de la C-35 amb la BV-5301, d'aproximadament un quilòmetre de longitud. Aquesta actuació connectarà la via ciclista que uneix el nucli de Santa Maria de Palautordera i l’estació amb la planejada a la C-35 i millorarà les condicions de seguretat viària d’accés a l’estació. El pressupost previst és d’1,1 MEUR.

Reordenació dels accessos a Sant Celoni

Amb l’objectiu de reforçar la seguretat viària i millorar-ne la funcionalitat, Territori ha posat recentment a licitació, per un import de 2,3 MEUR, les obres per reordenar i millorar els accessos als polígons industrials de Sant Celoni situats al voltant de la C-35 (les Borrelles i el Molí de les Planes). Les obres començaran la primavera vinent i tindran una durada d'un any.

El tram on s’actuarà abasta uns 2 quilòmetres, entre el final del tram on ara s’ha actuat a la C-35 i el pont sobre la Riera de Pertegàs. És un àmbit amb diversos accessos directes i girs a esquerres, tant des dels polígons adjacents per incorporar-se a la C-35, com des del tronc mateix de la carretera per a connectar amb la vialitat local.

L'actuació implicarà la supressió dels accessos directes als polígons, tant a la banda nord com a la sud i es reordenaran. D'aquesta manera, els moviments dels vehicles es reconduiran a través d'una nova rotonda i de diverses noves falques d'incorporació i de sortida.

A més, es posarà un zebrat central per reforçar la separació dels sentits de circulació. Una actuació que comportarà que es redueixin els carrils de circulació. La nova rotonda es construirà a la cruïlla de la C-35 amb els carrers Olzinelles (per la part nord) i Molí del Pont (a la part sud). Farà 36 metres de diàmetre i tindrà cinc ramals.

Pel que fa a les actuacions programades, Territori engegarà enguany l’obra per a millorar l’accés a la urbanització de Can Pagà, al terme de Santa Maria de Palautordera, des de la BV-5301. Els treballs consistiran en la creació d'un tercer carril central per als girs a l'esquerra i tenen un pressupost d'uns 500.000 euros.

Els treballs executats

En relació als treballs per implantar el sistema 2+1, el tram que s'ha executat fins ara afecta uns 5,5 quilòmetres i ha costat uns 4,7 MEUR. El tram on s’ha actuat discorre entre el pas soterrat de la travessera de Vilalba Sasserra i l’enllaç de Sant Celoni centre.

D’altra banda, s'ha construït una rotonda per afavorir la canalització i la seguretat del trànsit en la cruïlla entre la C-35 i la GI-522, a Riells i Viabrea i la millora de l’accessibilitat al pas inferior per a vianants que connecta la C-35 en aquest entorn amb el nucli de la Batllòria, que pertany al terme de Sant Celoni. Els treballs han comportat una inversió d’1,4 MEUR.

El nou giratori substitueix l’encreuament en forma de T amb carril central que hi havia fins ara. L'alcalde del municipi, Josep Maria Bagot, ha celebrat que s'hagi executat una intervenció llargament reivindicada i que "dignifica" i millora l'accés al municipi.

Per la seva banda, el conseller de Territori ha defensat que les actuacions que s'han realitzat i les que hi ha previstes "milloren la vida de la gent". No només, ha dit, perquè ofereixen una "conducció més còmode" sinó també perquè s'evitaran els accidents més greus, els frontals.

A més, ha dit que l'impuls d'un "eix de mobilitat activa" en bicicleta i per a vianants en tots el tram serà "molt útil des del punt de vista de l'oci i del dia a dia", a més d'ajudar a la "descarbonització". Fernàndez ha avançat que les obres projectades començaran al llarg d'aquest any i que estaran enllestides el 2024.