Olot demana poder recuperar les proves teòriques del carnet de conduir

Els exàmens es van eliminar i concentrar a Girona durant la pandèmia per evitar contagis

El ple de l'Ajuntament d'Olot (Garrotxa) celebrat avui ha reclamat per unanimitat el retorn de les proves teòriques del carnet de conduir a la ciutat. La moció impulsada des de l'equip de govern (JuntsxCat) amb els grups d’ERC i la CUP també ha comptat amb el suport del PSC i, per tant, ha obtingut la unanimitat del ple. El text demana a la Direcció General de Trànsit i a la Subdelegació del Govern Espanyol a Girona que emprengui les accions oportunes per revertir aquest greuge que pateix la ciutadania d’Olot i la Garrotxa des de l’inici de la covid-19.

Els fets es remunten a l'inici de la pandèmia, quan des de la Direcció General de Trànsit es va decidir concentrar a Girona els exàmens com a mesura de prevenció per evitar contagis. Des de llavors, les proves teòriques no s'han tornat a fer a la ciutat, tot i les peticions fetes des de l'Ajuntament d'Olot a partir de la preocupació de les autoescoles per les conseqüències que té el desplaçament obligatori fins a Girona de les persones que volen obtenir el permís de conduir.

Les autoescoles han de traslladar a Girona una mitjana d'entre 100 i 120 alumnes per cada examen durant els mesos d'estiu i de 40 a 60 de mitjana la resta de l'any. Les proves es duen a terme cada 7 dies hàbils amb una periodicitat de tres convocatòries al mes i cal realitzar 100 quilòmetres d'anada i tornada des d'Olot. Dos anys després de l'inici de la pandèmia i davant els efectes d’aquesta situació per a la ciutadania i les autoescoles del territori, l'Ajuntament d'Olot fa un pas més reclamant en bloc a la Direcció General de Trànsit el retorn de les proves teòriques a la ciutat el més aviat possible. La proposta es fa extensiva a tots els municipis de la comarca que vulguin sumar-s'hi.

Nou tram ciclista entre Olot i Santa Pau

El plenari d'aquest mes de novembre també ha donat llum verda al conveni de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament d'Olot pel nou tram de via ciclista que unirà Olot amb Santa Pau, connectant la ciutat amb Can Blanc i l'aparcament del volcà Santa Margarida. El punt ha comptat amb el suport de tots els grups municipals.

L'obra, pressupostada en 1,4 MEUR, està previst que comenci al llarg de l'any que ve amb un termini d'execució de vuit mesos. La nova via ciclista tindrà 3,2 quilòmetres, estarà dividida en dos grans trams i comptarà amb diversos semàfors i elements de mobilitat per facilitar la mobilitat de vianants i ciclistes. Aquest dijous, tots els grups municipals de l'Ajuntament d'Olot han donat llum verda a un dels primers passos d'aquest projecte, el conveni de col·laboració entre les institucions que marca que la Generalitat n'assumeix el

cost i, un cop acabats els treballs, l'Ajuntament es fa càrrec de la titularitat, gestió i manteniment. A part, el conveni també preveu la creació d'una comissió de seguiment dels treballs que comptarà amb dos representants de cada institució, encarregats de vetllar pel bon desenvolupament de les obres.

Aprovació del DUPROCIM

El plenari d'aquest novembre també aprovat inicialment per unanimitat el Document Únic de Protecció Civil Municipal d'Olot (DUPROCIM). Es tracta d'un document viu que estableix el marc orgànic i funcional previst per a la prevenció i control de riscos sobre persones, béns i medi ambient així com la resposta adequada a les situacions d'emergència a la ciutat.

Es tracta d'un document organitzatiu que estableix els protocols i marcs tot definint l'estructura de l'ens de Protecció Civil Municipal, l'avaluació de riscos, àrees o sectors d'afectació i vulnerabilitat i una identificació dels recursos humans i materials disponibles al municipi. El document inclou una descripció geogràfica, hidrològica i d'orografia i padró d'Olot així com l'estructura municipal amb designació de responsabilitats i tasques en cas d'emergència. A més, inclou una anàlisi dels principals riscos que poden afectar el municipi així com les possibles àrees i sectors d'afectació concretes, elements vulnerables i detalla un conjunt d'actuacions concretes definides.

El document també inclou protocols d'actuació en cas de nevades – per garantir la mobilitat de vehicles i persones – en cas de pluges intenses i llevantades i en cas de ventades. El projecte també inclou espais que podrien habilitar-se com a possibles centres d'acollida, catàleg de mitjans i recursos municipals per tal de fer front a possibles adversitats.

Tal com marca la Llei 3/1997 de Protecció Civil de Catalunya, els municipis de més de 20.000 habitants han de disposar d'un DUPROCIM redactat i homologat. Es tracta d'una eina que cal revisar cada 4 anys, fer sessions formatives a les persones implicades de la seva execució i gestió i és un requisit indispensable per poder accedir a subvencions del Departament d'Interior. Ara, un cop validat inicialment pel ple de l'Ajuntament d'Olot, caldrà la seva aprovació definitiva pel plenari i, posteriorment, l'homologació de la Comissió de Protecció Civil de Catalunya.

El ple d'aquest dijous també ha aprovat el Pla Anual de Contractació per l'any 2023 amb els vots a favor de l'equip de govern de JuntsxCat, l’abstenció d’ERC i la CUP i en contra del PSC. Paral·lelament, també s'ha aprovat les addendes al Pla Estratègic de Subvencions per l'exercici 2022 per donar suport a entitats. El punt contempla ajuts als clubs esportius, entitats i associacions de veïns per a l’organització d’activitats i ha comptat amb el vot a favor de tots els grups, excepte PSC que hi ha votat en contra. En l'apartat de personal, el ple també ha aprovat per unanimitat la validació de l'increment de l'1,5% de les retribucions del personal de l'Ajuntament d'Olot per al 2022, seguint les directrius marcades pel govern espanyol.