Taboas sobre els problemes a Rodalies: ''El primer que cal és invertir allò que no s'ha fet en 15 anys''

El president de Renfe ha participat de la XXVII Trobada d'Economia de S'Agaró

El president de Renfe, Isaías Taboas, ha assegurat que per solucionar els problemes que arrossega Rodalies "el primer que cal és recuperar el temps perdut i invertir a la xarxa allò que no s'ha fet en els últims quinze anys". "Si la infraestructura es degrada, no pots prestar el servei", ha assegurat Taboas durant la XXVII Trobada d'Economia de S'Agaró (Baix Empordà).

El president de Renfe admet que cal posar trens amb més capacitat a les vies, però també diu que fabricar un comboi de Rodalies "no és fàcil", i que passen tres anys fins a poder posar-lo en circulació. Taboas però també creu que la gent "confia" en el tren, com ho demostra que el 16% de la població activa de Catalunya ja té abonament gratuït, la taxa més alta de tot l'Estat.

El president de Renfe ha participat a la taula de debat 'Sostenibilitat, mobilitat i creixement', una de les que ha centrat el vespre de la trobada d'economia. El moderador no ha deixat passar l'oportunitat d'interpel·lar-lo sobre si creia que un bon funcionament de les Rodalies és "vital" no només per a la millora del transport públic, sinó també per avançar cap a la sostenibilitat (fent incís en els dèficits actuals que arrosseguen els accessos a Barcelona).

Taboas ha resposta, d'entrada, que és "evident" que cal tenir un bon servei de Rodalies per solucionar "un problema inexorable" com és l'avenç cap a "macrociutats" (que ha definit amb el terme 'Shangaïtzació'). I en concret, entrant ja a parlar de Barcelona ha dit que el primer que cal és "recuperar el temps perdut i invertir allò que no s'ha fet en els últims 15 anys a la xarxa". "Perquè sinó, es degrada, es fan colls d'ampolla i no pots prestar el servei que vols", ha puntualitzat.

Taboas ha dit que, aquí, tant Adif com el Ministeri de Transports ja estan "invertint" per solucionar-ho, fent esment per exemple a la nova estació de la Sagrera. I en paral·lel a la infraestructura ferroviària, el president de Renfe ha dit que allò que cal és també tenir "un parc mòbil més potent i amb capacitat". "I en el cas de Renfe, això és el que ens afecta", ha puntualitzat, en referència a les competències de l'operadora pública.

Isaías Taboas ha admès la necessitat de "tenir trens més grans", sobretot a les hores punta. El president ha dit que ja se n'estan construint, però ja ha advertit que, abans que aquests combois es puguin posar damunt les vies, passa temps. "Fabricar un tren porta entre dos i tres anys, i homologar-lo suposa un any; no és fàcil", ha concretat.

Tot i el desgavell que ha viscut el servei, el president de Renfe ha volgut subratllar també que Catalunya és "la part d'Espanya on s'han adquirit més abonaments gratuïts" per viatjar amb tren. I ha concretat que, avui dia, el 16% de la població activa catalana ja en té un, bé sigui per viatjar amb Rodalies o amb Mitja Distància.

"És la taxa més alta de tot Espanya; i això vol dir, primer que hi ha necessitat, i segon que la gent confia en el mitjà de transport", ha afirmat el president de Renfe. I hi ha afegit, en referència a les últimes notícies: "Probablement, hi confien més els que el fan servir que no pas els que n'escriuen sobre ell".

Aigua regenerada

A la taula de debat, també hi eren presents el conseller delegat d'Aigües de Barcelona, Felipe Campos, i el president del Port de Barcelona, Damià Calvet. El president del RACC i del Fòrum de Mobilitat, Josep Mateu, hi ha intervingut a través d'un vídeo.

El conseller delegat d'Agbar, Felipe Campos, ha assegurat que "la crisi climàtica no és el guió de cap pel·lícula, sinó que ja la vivim" i ha recordat, precisament, que l'aigua és "un bé finit". Entre els projectes que impulsa Agbar, Campos ha destacat la importància d'impulsar la regeneració de l'aigua, perquè "cal donar-li una segona vida". I ha tret xifres.

L'any passat, ha concretat, Agbar va regenerar 38 hectòmetres cúbics d'aigua, "que equivalen a 11.000 piscines olímpiques". Felipe Campos ha dit que cal tenir "totes les eines possibles" per fer front no només al canvi climàtic, sinó també a la sequera. I més en un moment "tan important i essencial" com l'actual, en què la situació dels embassaments de les conques internes es troba per sota del 35% "i en breu, cosa de dues setmanes aproximadament, entrarem en situació d'excepcionalitat".

Per la seva banda, Calvet ha defensat que, amb les mercaderies, "la mobilitat sostenible passa per la intermodalitat", i per impulsar que vaixells i trens en transportin més. El president del Port ha explicat que, actualment, fins al "90% del comerç exterior d'Europa depèn del tràfic de contenidors per via marítima" i ha apostat perquè Barcelona sigui "la porta del sud d'Europa per captar els bucs que venen de Suez".

Tot això, però, impulsant mesures de descarbonització, impulsant la transició energètica (electrificant els molls) i apostant per la intermodalitat entre tren i vaixell. I aquí, Damià Calvet ha admès que "els accessos viaris i ferroviaris al port porten dècades de retard, tot i que la solució està ben encarada".

Precisament, sobre el transport amb ferrocarril, el president de Renfe ha intervingut en aquest punt per alertar que "fins que no s'aconsegueixi que el cost per tona amb tren sigui més barat que amb camió, no hi haurà traspàs" entre sistemes de transport. I aquí, Isaías Taboas ha recordat que la diferència de reglaments i sistemes d'electrificació dificulta els trànsits internacionals de mercaderies amb tren. "És un assumpte europeu, però no veig que hi hagi encara interès per discutir-lo", ha precisat.

Per últim, el president del RACC ha dit que és "imprescindible" tant "reduir emissions" com "millorar la qualitat de l'aire" a les ciutats. Però també ha alertat que, a l'hora d'impulsar la mobilitat sostenible, cal fer-la "més assequible". "Sinó, costarà més fer el canvi, perquè avui dia, per exemple, el cotxe elèctric és molt més car que el tradicional, i calen ajudes", ha conclòs Mateu.