Torroella de Montgrí farà efectiva la municipalització del servei d'aigua l'1 de gener

Es posarà fi a la concessió que té l'empresa AGBAR

L'Ajuntament de Torroella de Montgrí (Baix Empordà) ha apostat per la municipalització del servei d'abastament d'aigua amb l'objectiu de millorar-ne la prestació, exercir-ne un millor control econòmic i facilitar l’adopció de pràctiques més respectuoses amb el medi ambient. L'inici de la prestació directa del servei es farà efectiu a partir de l'1 de gener de 2023. Aquesta setmana, l'alcalde, Jordi Colomí, ha comunicat la decisió als responsables i treballadors de l'empresa AGBAR, concessionària del servei, i als grups municipals a l'oposició.

El canvi de gestió es va aprovar definitivament en el Ple de juliol, per majoria absoluta, amb els vot a favor dels grups municipals d'UPM i ERC (equip de govern), JUNTS, CUP, L'EST i Ciutadans, i el vot en contra de Compromís. Si bé en un primer moment aquest canvi no afectava la totalitat del servei, ja que es pensava en la possibilitat de licitar el manteniment de les instal·lacions, finalment, i desprès de diferents reunions amb tècnics, experts externs i ajuntaments que ja el tenen municipalitzat, s’ha apostat per la gestió directa de la totalitat de les tasques vinculades a la prestació del servei.

La gestió directa permetrà una major aproximació a la ciutadania amb atenció personalitzada els cinc dies a la setmana l’Oficina d’Informació i Atenció Ciutadana (OIAC). Això permet atendre una major quantitat de consultes i una aproximació entre el ciutadà que pateix el problema i els Serveis Tècnics amb capacitat per resoldre’ls i, per tant, dona un clar avantatge a la gestió directa envers la indirecta. L’Ajuntament se subrogarà els treballadors adscrits a la concessió, així com totes les instal·lacions i equips.

L’alcalde, Jordi Colomí, argumenta que "la decisió del canvi de model de gestió es va prendre després d’un meditat i exhaustiu procés d’estudi tècnic i polític, que s’ha vehiculat a través d’una comissió, en la qual hi han estat representats tots els grups municipals". Colomí està convençut que "s’ha pres una decisió de futur que marcarà un canvi molt notable en la qualitat d’un servei essencial, cada cop més fràgil i amb més implicacions ambientals".

L’alcalde explica que "en cap cas es perseguirà un benefici empresarial i que el superàvit que es generi revertirà, sempre, en millores de la infraestructura i del servei". També ha recordat que "les noves inversions en les instal·lacions de l’aigua potable es regiran pel Pla Director de l’Aigua que es va realitzar abans de finalitzar l’actual concessió. Aquest Pla ja contemplava les principals actuacions dels propers anys".

El primer tinent d’alcalde, Marc Calvet, argumenta: "Hem apostat decididament per la municipalització del servei d’aigua potable amb la voluntat de fer-lo més eficient i més proper a la ciutadania. Alhora, això ens permetrà generar estalvis importants en les despeses corrents que podrem reinvertir en la millora de les infraestructures i el servei mateix que rep el ciutadà.  Aquest és el model que recentment ja vam aplicar en el manteniment de l’enllumenat i que ràpidament ens ha permès, simultàniament, generar estalvi i millorar el servei."

Comissió d'estudi

Fins l’1 de juny de 2020, el servei es prestava mitjançant arrendament de serveis —posteriorment passant de forma tàcita a concessió— per acord de ple de data 14 de juliol de 1971 en el que es va adjudicar a l’empresa SAUR, posteriorment reconvertida en SOREA, i recentment en AGBAR.

Amb motiu de la finalització del contracte de concessió del servei públic, i atesa l’antiguitat del mateix, l’Ajuntament va creure convenient crear una comissió d’estudi encarregada d’analitzar els models de gestió futurs, a l’efecte que l’Ajuntament, en l’exercici de la potestat organitzativa, pogués establir el sistema de gestió del servei públic més adient, que ha de regir el servei d’abastament amb l’objectiu de garantir-ne la continuïtat de la prestació d’aquest servei de prestació obligatòria i essencial.

Per acord de Ple de data 2 de setembre de 2021 es va acordar l’inici de l’expedient pel canvi de forma de gestió del servei públic d’abastament d’aigua, així com la creació de la Comissió d’estudi prevista al Reglament d’Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals, encarregada de redactar la memòria justificativa i resta de documentació corresponent, per a la determinació de la forma de gestió del servei públic d’abastament d’aigua.

Després de diverses reunions en les quals es van valorar diferents models, la comissió va decidir optar per la via de la gestió directa i el 20 de gener va aprovar-ne, per unanimitat, la memòria, el projecte d’establiment i el reglament per el canvi de gestió. En un primer moment es va plantejar un servei mixte públic-privat, però finalment s’ha decidit per un model de gestió totalment públic.