'El Somni' del Celler de Can Roca pren forma

Un equip interdisciplinar poleix els detalls per a l'estrena del nou projecte dels germans Roca

Una taula rodona al centre, pantalles gegants que l'envolten, un so envoltant, projeccions en 3D que neixen de les pantalles i s'escampen per la taula, un quartet de corda format per robots i gastronomia i vins de primer nivell. En 'El Somni' dels germans Roca hi intervé poesia, música, creació audiovisual, ciència sensorial i paladar, amb l'objectiu d'anar més enllà de la cuina d'avantguarda i experimentar amb els sentits des de diverses perspectives artístiques.

Aquest "somni" fa cinc anys que ronda per les ments pensants dels tres germans Roca i, de la mà d'una trentena de creadors i el videoartista Franc Aleu, aquests dies acaba de prendre forma en el que han anomenat el 'RocaLab', una masia arranjada per a l'ocasió a tocar del Celler. Allà, un equip de tècnics i artistes acaben de polir les projeccions i músiques mentre a la cuina del Celler es confeccionen els dotze plats (més un primer plat a mode d'interludi) del sopar/opera.

El projecte d''El Somni' es complementa amb la gravació d'una pel·lícula -produïda per Mediapro- i per a la qual també s'estan enregistrant imatges durant tot el procés de creació del sopar. "D'aquesta manera també podem democratitzar tot aquesta vivència i fer-la arribar a més gent perquè la conegui", exposa el director del film, el videoartista i escenògraf Franc Aleu.

El somni d'una dona d'aigua

La història que relata a 'El Somni' arrenca amb unes imatges que evoquen primavera i romanticisme wagnerià on es poden veure tres dones d'aigua. "De cop ens fiquem dins el cap d'una de les dones i podem somiar amb ella", explica Aleu. A partir d'aquí, comencen els dotze actes del sopar, com si d'una òpera es tractés. La dona d'aigua viatja per la lluna, la travessa i passa al costat fosc, on quasi mor. Llavors, el serpentari la desperta i torna a la vida, cau en un mar i allà celebra el seu nou despertar. Després vindran altres estadis que passen per l'adolescència, el festeig, la carnalitat i també s'endinsa en la guerra i la mort fins que, al final del viatge, torna de nou a la vida.

Per a cadascun d'aquests estadis, s'ha dissenyat una música i unes projeccions i també s'ha pensat en un plat i un vi que evoqui cada sentiment. Fins i tot, també s'ha creat una vaixella per a cadascun dels plats. Per exemple, per a la guerra el xef Joan Roca ha escollit una royal d'oca amb taronja sanguínia i remolatxa. Els comensals la degusten mentre es projecten imatges del Palau de la Música on hi ha una gran explosió de sang que esquitxa la taula i mentre veuen com el bust del David de Miquel Àngel (han tingut autorització per escanejar-ne l'original) es trenca en mil trossos. "A través de les projeccions podem fer, fins i tot, que mentre els cambrers serveixen el vi caiguin gotes de sang de la copa", explica Aleu.

El paper actiu del comensal

"La nostra intenció és crear una olla a pressió emocional on el comensal pugui viure sensacions que no viuria mai en un restaurant, és com un viatge a través d'experiències", explica Franc Aleu. El paper del comensal no és passiu, ja que amb els seus moviments pot, per exemple, activar sons. L'equip treballa amb un sistema de localització i captura dels moviments dels comensals i això permet disparar seqüències de vídeo o so. "Podem fer que quan toquin el plat aquest es trenqui o se'ls escapin lletres del plat", ha posat com a exemples.

Per amanir tota aquesta vivència, la música també hi té un paper fonamental. Artistes com el director Zubin Mehta, Albert Guinovart, Sílvia Pérez Cruz, el director de l'Escolania de Montserrat, Bernat Vivancos o Pau Riba participen de les músiques que acompanyen aquest sopar.

A més, bona part de la música la interpreta un quartet de corda molt especial. Es tracta d'uns robots dissenyats per Rolland Olbeter i que fa sonar Carlos Fesser. Tots tenen una corda i també percutors -com si es tractessin dels martinets d'un piano- i, dirigits des d'un ordinador, generen en directe la música que acompanya el sopar.

Un projecte pensat per recórrer el món

El sommelier del Celler, Josep Roca, reconeix que aquest és un projecte que no s'ha fet mai abans i que explora els límits de les emocions. "La proposta inclou elements que no es plantegen en un restaurant i això suposa explorar els límits dels sentits: fins on podem sentir i com podem explicar les reaccions davant d'elements potents d'emotivitat", reflexiona.

Durant l'estrena a Barcelona -i també es posteriors experiències- l'equip es farà acompanyar d'especialistes en percepció sensorial i neurociència per intentar investigar les experiències i vivències que experimenten els convidats a aquest original sopar.

De moment, només ha transcendit que Ferran Adrià serà un dels dotze privilegiats que el proper 6 de maig podran assistir a la posada de llarg de 'El Somni'. La resta, són destacats artistes, músics i pensadors que els germans Roca no volen desvetllar encara. Dies abans de l'experiència, rebran a casa un llibret com si d'una òpera es tractés per "anar preparats" al claustre de l'Arts Santa Mònica i poder comprendre millor a què s'exposen.

La idea dels germans Roca és que 'El Somni' viatgi pel món i es repeteixi l'experiència a dotze països més en els propers dos anys. El repte és poder instal·lar després el projecte a un soterrani que estan pendents d'arreglar i que formi part de l'oferta del restaurant.