La banda desarticulada a l'Alt Empordà construïa les narco llanxes ''sota demanda'' dels traficants

S'han intervingut 22 embarcacions, 48.000 euros i 430 grams de cocaïna valorats en 44.000 euros

Agents dels Mossos d’Esquadra de la Divisió d’Investigació Criminal (DIC), en un equip conjunt amb la Guàrdia Civil i Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, han desmantellat una organització criminal a les comarques gironines que construïa embarcacions a demanda per a altres organitzacions dedicades al tràfic d’haixix, transportat des del Marroc. Als dinou detinguts durant l’operació policial se’ls relaciona amb els delictes de pertinença a organització criminal, contraban i tràfic de substàncies estupefaents.

La investigació va començar al juliol de l’any passat, quan es va detectar un primer avarament d’una embarcació que, per les seves característiques, els investigadors van determinar que podia tractar-se d’una nau destinada al narcotràfic. A posteriori, es va tenir coneixement de l’avarament de tres embarcacions més d’alta velocitat que també estarien destinades al tràfic internacional d’haixix a les localitats altempordaneses de Roses, Llançà i la urbanització d'Empuriabrava a Castelló d'Empúries.

De manera immediata, i gràcies als mecanismes de coordinació interpolicial, es va establir un equip conjunt d’investigació (ECI) entre els tres cossos. L’anàlisi d’aquestes primeres informacions va permetre ubicar a Castelló d’Empúries un punt logístic de suport a les organitzacions criminals dedicades al narcotràfic. L’organització responsable de la logística funcionava com a un hub empresarial amb repartiment de tasques i gestions, i disposava d’una nau industrial a la localitat empordanesa.

Les organitzacions criminals de narcotraficants, que importaven haixix originari del Marroc, que prèviament havien traslladat a diferents punts de la costa espanyola, contactaven amb els investigats. En funció de la demanda, aconseguien els equipaments nàutics més adequats, que en molts casos provenien d’empreses estrangeres de la indústria nàutica.

Un cop els arribava el material, muntaven i construïen les embarcacions i, a més, participaven en el seu trasllat fins al punt de la costa on s’havien de posar a mar. En algun cas, com a conseqüència de la pressió policial, els investigats havien arribat a emmagatzemar les embarcacions de manera temporal en espais coberts: altres empreses, naus, terrenys particulars, etc.

Les llanxes havien de tenir unes característiques molt específiques per a aquest ús: mida petita, motors potents i una considerable capacitat de càrrega per dotar-les de rapidesa i maniobrabilitat, per fer el transport en poc temps i evitar les intervencions eventuals dels cossos policials. A mesura que la investigació avançava, els agents van constatar nous avaraments en localitats com ara la urbanització de Santa Margarida a Roses i, novament, Llançà.

Amb la informació recopilada durant la investigació, el 20 de setembre es va dur a terme un dispositiu policial que va permetre fer set entrades i escorcolls a les localitats de Roses, Salt i Castelló d’Empúries, a domicilis i a la nau industrial que actuava com a centre logístic. Es van detenir els set principals investigats, d’edats compreses entre els 25 i els 38 anys, tot i que també es van detenir onze persones més vinculades amb l’organització, que hi tenien rols secundaris.

Durant els escorcolls es van intervenir 22 narcollanxes, en diversos estadis de preparació, tres motos d’aigua, motors i material nàutic; dispositius electrònics com ara ordinadors, mòbils, tauletes i targetes de mòbil; diverses quantitats de diners amb un valor total de 48.270 euros, i 430 grams de cocaïna en roca, que hauria tingut un valor total al mercat d’uns 44.000 euros.

Els detinguts van passar a disposició judicial el 22 de setembre i el jutge va decretar-ne presó provisional per a dos d’ells, un dels quals era el principal investigat, i l’altre es trobava en possessió de la cocaïna.

La investigació continua oberta i no es descarten noves detencions.