Alerten d'un increment de perillositat a la GI-531 a la Vall de Llémena

Denuncien un augment de trànsit de vehicles pesants i que hi ha més accidents

Diverses entitats, veïns i grups polítics dels municipis que conformen la Vall de Llémena han expressat la seva preocupació per l’augment de la sinistralitat registrada a la carretera GI-531, entre Girona i les Planes. En els darrers dies, dos accidents protagonitzats per dos vehicles de gran tonatge han fet evidents els problemes d’aquesta via, d’ús obligatori gairebé a diari per la majoria de veïns i veïnes, ja sigui per anar a treballar, a l’escola o a comprar. 

La sensació general dels habitants de la zona és que cada cop estan més exposats a patir un accident greu, degut a l’augment del trànsit de vehicles a causa del creixement de la població i dels visitants de la Vall, així com l’increment de la circulació de vehicles de gran tonatge que dona servei a les empreses de la zona, l’afluència diària de ciclistes i, sobretot, per la manca de consciència de molts usuaris dels riscos que tot això comporta. 

Així mateix, lamenten que quan s’han produït accidents en els quals s’ha hagut de tallar la carretera, les afectacions pels veïns i veïnes han estat nombroses a conseqüència de la manca d’informació i per l’extensa durada en que s’ha mantingut intransitable la via. En aquest sentit, reclamen agilitat en els serveis i una millora de la coordinació i la informació. 

Propostes per combatre la perillositat

Els signants del manifest assenyalen algunes propostes que permetrien millorar la circulació en aquesta via. Entre aquestes destaquen la possibilitat que les empreses de la zona treballin amb vehicles més lleugers (substituir els tràilers per camions de menys tonatge), així com restringir la velocitat d’aquests als 80 km/h i limitar-ne l’horari de circulació.

Altres idees de millora són la substitució de la línia discontínua  per doble continua, en aquells trams més perillosos, així com limitar-ne la velocitat amb la senyalització pertinent; augmentar i millorar la senyalització a les entrades i sortides de la Vall, sobretot a partir de l’estretament de la calçada passat Sant Gregori i fins Sant Aniol de Finestres; establir senyalització especial pels ciclistes i camions en els trams més complicats amb corbes més marcades, aconsellant als primers reduir l’amplada dels grups, i als segons reduir la velocitat; i realitzar controls policials més freqüents, tant per dissuadir com per sancionar aquelles conductes imprudents, tenint en compte que aquests municipis no tenen policia local. 

Talls de trànsit

El 2021, a proposta d’alguns grups polítics de la Vall (ILL de Sant Martí de Llémena, ISAF de Sant Esteve de Llémena i ERC de Sant Gregori), la Mancomunitat de Municipis de la Vall va sol·licitar a la Direcció General de carreteres la realització d’un estudi de la via. Uns mesos més tard, Independents de la Llémena va tenir una reunió amb el director territorial del Departament de Territori i Sostenibilitat i el Cap de Servei de Carreteres de Girona, a partir de la qual es varen fer algunes millores, com la neteja dels marges i la formació de cuneta americana en diferents trams.

Tanmateix, molts usuaris consideren que s’haurien d’obrir més els revolts més tancats i perillosos, i que s’hauria de continuar i completar la cuneta americana en tot el recorregut, com a mínim entre el desviament a Canet d’Adri fins a Sant Esteve de Llémena, per a millorar la maniobrabilitat en cas de perill. 

Alguns veïns i veïnes ja han proposat realitzar, de forma immediata, talls de trànsit intermitents per donar visibilitat i que s’atengui aquesta problemàtica. L’escrit en qüestió en el que es fan aquestes reivindicacions el firmen: Independents de la Llémena (Sant Martí de Llémena), Llémena Espai Natural, ISAF (de Sant Esteve de Llémena), ERC Sant Gregori i CUP de Sant Gregori.