Un Acosta pletòric clou el Festival Castell de Peralada en una nit plena de tendresa

El certamen tanca amb un total de 12.750 espectadors i un 85% d'ocupació mitjana

Carlos Acosta va posar ahir el punt i final a la 36ena edició del Festival Castell de Peralada (Alt Empordà) deixant el llistó d'allò més alt en una nit de dansa que serà recordada en el futur per diversos motius. D'una banda per la singularitat i qualitat de l'espectacle, de l'altre pel descobriment d'una gran ballarina com Laura Rodríguez i finalment pel que podria suposar la retirada d'Acosta de damunt els escenaris fruit de l'edat i el desgast físic com va anunciar dijous en un dinar amb membres de la premsa.

Però la realitat és capciosa i l'estat de forma del cubà és visiblement increïble, fet que fa dubtar seriosament de les seves paraules i convida a pensar que hi ha Acosta per molt més temps. Si Sol Picó amb 55 anys, segueix meravellant damunt els escenaris, no s'entendria que ell no fes el mateix durant el que resta de dècada.

Ahir es va poder veure 'On Before', un espectacle estrenat el 2010 per primera vegada i que ret homenatge a la seva mare, representant un viatge cap a la mort que en els compassos finals va arrencar llàgrimes arreu de les grades amb un final corprenedor, gràcies també, a l'actuació de l'Ensemble O Vos Omnes dirigit pel compositor Xavier Pastrana. El ballarí regalava en els compassos finals la seva particular relació amb la soledat que l'ha acompanyat al llarg de la vida i que, d'alguna manera, l'ha empès a arribar on és avui.

Rodríguez, membre d'Acosta Danza des de 2015, agraïa al coreògraf i ballarí l'oportunitat de participar en 'On Before', remarcant com era d'important per ella poder gaudir d'un espectacle com aquest. Tanmateix, qui realment estava agraït ahir era el públic de Peralada, visiblement satisfet amb una ovació de gairebé cinc minuts que va cloure la vetllada i el festival.

12.750 espectadors

Enguany pel Festival Castell de Peralada han passat 12.750 espectadors, arribant així a la xifra del 85% d’ocupació. Els espais escollits en una part important de la programació han estat pensats per viure experiències úniques, amb aforaments reduïts de 100 o 200 persones. L’auditori també s’ha reduït respecte a altres edicions, unes 400 en comparació amb la darrera edició prèvia a la pandèmia, i encara així un procés de transició en un model encara post-pandèmic.

El festival, organitzat per la Fundació Castell de Peralada, ha comptat per a aquesta edició amb un pressupost de 3,7 milions d’euros per tal de seguir el seu ferm compromís amb les arts, amb el territori i amb el mecenatge cultural. En aquesta edició han passat pels diferents escenaris del Festival un total de 543 artistes que han representat 18 espectacles al llarg de 16 nits.

La producció pròpia de l’òpera The Fairy Queen, amb figures referents del barroc a casa nostra com el contratenor Xavier Sabata, el director musical Dani Espasa o el director escènic Joan Anton Rechi; l’íntim concert titulat Sfogava con lestelle protagonitzat per Raquel García-Tomás; i la residència del cor barroc O Vos Omnes representen un model de festival que promou el talent local i que l’ajuda en la seva projecció internacional.

N'ha destacat també en aquesta edició l'adéu de Serrat damunt dels escenaris amb la seva gira de comiat, el primer dels espectacles del certamen que va esgotar les entrades, o bé el retorn de Rufus Wainwright que presentava la seva segona òpera, Hadrian.