La sala del Tinell de la catedral de Girona ha estat l’escenari aquest dijous a la tarda de la presentació del volum L’art del vitrall, una nova guia dels "Quaderns de la Revista de Girona" escrita conjuntament per Anna Santolaria, Sílvia Cañellas, Núria Gil, Antoni Vila i Anna Vila. L’acte ha comptat amb la participació d’Albert Piñeira, vicepresident segon i diputat de Cultura de la Diputació de Girona, i dues de les autores, Anna Santolaria i Sílvia Cañellas.
Aquest llibre, editat per la Diputació de Girona, dona a conèixer els principals vitralls de diferents èpoques conservats a les terres gironines. El text repassa la història del vitrall i il·lustra el lector sobre els estils i les tècniques que s’hi descriuen, amb exemples tant d’edificis civils com eclesiàstics.
En la introducció s’explica: "una tècnica complexa, estètica acurada o art de qualitat, el vitrall encurioseix i enamora. Els seus colors i la seva llum han estat objecte de la filosofia, la religió, el prestigi social i el plaer estètic. En contraposició als materials que el formen, que són trencadissos, la seva resistència meravella. El vidre pla té una història que ve d’antic i no ha estat l’únic element que ha servit per cobrir finestres, tot i que sí el més reeixit. Alabastres, teles encerades i altres elements han tingut els mateixos usos, però ha estat el vidre el que n’ha tret millor partit, i potser n’han estat els principals responsables el color, la riquesa decorativa i les immenses possibilitats que ofereix".
Les comarques gironines conserven un volum important de vitralls que cobreixen una cronologia àmplia. Des dels temps medievals fins a l’actualitat, Girona ha estat terra d’entrada de noves tendències i de realitzacions de primera qualitat. La darrera troballa, un vitrall amagat darrere d’un retaule de la seu gironina, ha fet retrocedir la cronologia del vitrall català fins a una data més antiga, del primer terç del segle xiii. Es tracta, doncs, del vitrall figuratiu més antic de tot Catalunya.
Però l’art del vitrall ha viscut moments d’esplendor més enllà dels temps medievals, i els avantatges del vidre enfront d’altres sistemes de cobriment han fet que totes les èpoques n’hagin tingut la seva pròpia manifestació, indestriable dels canvis tècnics i estètics. Les geometries barroques mostren uns conceptes ben diferents de la filosofia de la llum dels espais gòtics.
Els historicismes ens retornen al món medieval, mentre el modernisme, a través de les línies en moviment i la riquesa de colors i textures dels vidres, intenta arribar a una llum neta d’opacitats pictòriques. Noves recerques i estètiques d’avantguarda hi han tingut també les seves manifestacions.
En aquest treball s’ha volgut posar de manifest el valor d’algunes de les obres cabdals d’aquest art. Sense voler ser exhaustius, els autors han intentat oferir un tast d’obres de diferents èpoques per mostrar l’àmplia gamma de manifestacions del vitrall a les terres gironines.
Els autors
Anna Santolaria (Palamós, 1984). Llicenciada en belles arts per la UB i màster en conservació de vitralls i gestió de patrimoni de la Universitat de York. Conservadora i restauradora de vitralls, membre del Comitè Tècnic del Corpus Vitrearum Catalunya (CVC) i del Comitè Nacional Espanyol d’ICOMOS. Investigadora adjunta de l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural.
Sílvia Cañellas (Barcelona, 1958). Doctora en història de l’art i llicenciada en geografia i història per la UB. Especialista en història del vitrall. Codirectora científica del Registre i inventari dels vitralls catalans (Generalitat de Catalunya i Institut d’Estudis Catalans). Membre i secretària del CVC.
Núria Gil (Lleida, 1971). Doctora en història de l’art per la UB. Especialista en història del vitrall. Codirectora científica del Registre i inventari dels vitralls catalans. Membre del CVC i del Grup de Recerca en Història de l’Art i del Disseny Contemporanis (GRACMON) de la UB.
Antoni Vila (Barcelona, 1959). Vicepresident del CVC. Director tècnic del Registre i inventari dels vitralls catalans. Estudiós del vitrall i artista vitraller.
Anna Vila (Barcelona, 1985). Llicenciada en història de l’art i màster d’anàlisi i gestió del patrimoni artístic de la UAB. Coautora del Registre i inventari dels vitralls catalans. Membre i vocal del CVC.
La col·lecció
El volum L’art del vitrall és el número 221 de la col·lecció "Quaderns de la Revista de Girona", i el 95 de la sèrie "Guies".
Des que es va crear, l’any 1985, aquesta col·lecció, que actualment dirigeix Rosa Maria Gil i Tort, compta ja amb més de dues-centes monografies locals i més de noranta guies de contingut específic, des del número 1 (sobre els jueus) fins a aquest número 221 (dedicat als vitralls).