Les motos dels Mossos podran incorporar radars lleugers per detectar excés de velocitat

Hi haurà deu aparells nous més versàtils i dissimulats que els actuals

Les motos dels Mossos d'Esquadra de trànsit podran transportar radars mòbils molt lleugers per detectar vehicles amb excés de velocitat. Concretament, els nous aparells, anomenats TRUCAM II, són modalitat lidar (pistola làser) i per les seves dimensions reduïdes són portàtils i molt lleugers.

Precisament per aquest motiu, aquest tipus de cinemòmetre pot ser transportat a l’interior de la maleta d’una moto-patrulla i ubicat en un suport en aquests vehicles. Aquest fet permet aprofitar la mobilitat i accessibilitat de la motocicleta per situar el control policial en ubicacions noves, en les quals un cotxe-patrulla no hi pot estacionar ni situar-s’hi.

En aquest sentit, aquesta dinàmica policial amb radars mòbils de darrera tecnologia embarcats en motos-patrulla permeten tenir molta més versatilitat i adaptabilitat en els controls d’excés de velocitat. Actualment, a la xarxa viària catalana hi ha 246 punts de control, dels quals 38 són radars de tram, i la resta són punts fixos.

La Policia de la Generalitat disposa actualment de 7 radars TRUCAM II repartits per totes les regions policials i properament n’incorporaran 3 més, arribant així als 10 aparells. Convé destacar que aquest cinemòmetre mesura la velocitat dels vehicles des d’una posició estàtica i pot controlar els vehicles a més de 200 metres de distància, tant mesurant-los la velocitat des de davant com des de darrera. A més, es pot utilitzar en accions de vigilància policial nocturnes, atès que l’aparell va equipat amb un flaix de llum infraroja que il·lumina la carretera quan detecta una infracció de velocitat.

Els radars TRUCAM II també permeten fer controls de velocitat selectius de vehicles, una especificitat manual molt útil en els casos de campanyes de control de determinats tipus de vehicle, com ara les motocicletes, o bé altres tipus que tenen una limitació de velocitat especifica, com camions, autocars o furgonetes. A més de les motos-patrulla, l’aparell també es pot fer servir des de diferents tipus de suport: des d’un trípode, des d’un suport per tanca metàl·lica (biona), des d’un suport des de dins d’un vehicle, ja sigui vehicle camuflat, cotxe patrulla o furgoneta, i també es pot instal·lar a l’interior de les caixes radar.

La velocitat excessiva és un dels principals factors concurrents de la sinistralitat viària. A Catalunya, l’any 2021 la velocitat excessiva o inadequada va intervenir com a causa en el 17,4% dels accidents amb víctimes en vies interurbanes i va augmentar la presència en la casuística de la sinistralitat respecte al 2019 (11,9%).