Un 46% d'olotins tenen problemes per cercar feina a través d'Internet

Un nou programa ofereix formació individualitzada i específica per reduir la bretxa digital

L’Àrea d’Ocupació de DinàmiG i l’Ajuntament d’Olot es va encarregar ara fa un any de portar a terme una enquesta per conèixer les capacitats digitals de la població de la Garrotxa. L’estudi, que es realitzava per primer cop, ha posat de manifest com la manca de coneixements digitals s’ha convertit en una barrera i impediment a l’hora d’aconseguir feina.

Segons les dades de l’enquesta i el treball realitzat posteriorment, un 46% dels enquestats asseguraven tenir dificultats o bé no fan cerques de feina en línia. A més, gairebé la meitat de les persones participants que es trobaven buscant feina només disposaven de coneixements bàsics d’ofimàtica.

En aquest sentit, la gran majoria dels enquestats asseguraven que els tràmits amb l’administració i la banca eren alguns dels més difícils de gestionar i únicament un 0,6% dels enquestats utilitzava les plataformes en línia per comunicar-se amb aquests agents o empreses.  Paral·lelament a aquestes dades, el sector empresarial cada cop expressen més la dificultat de descobrir perfils adequats a les seves necessitats malgrat l’oferta formativa existent a la comarca i el domini bàsic de les eines digitals; requisits habituals que les empreses demanen als seus futurs treballadors.

Arran els resultats obtinguts a l’estudi i amb l’objectiu de reduir la bretxa digital accentuada per la pandèmia de la covid-19 així com millorar les oportunitats laborals de la ciutadania, l’Àrea d’Ocupació de DinàmiG - en col·laboració amb una entitat externa especialitzada en competències digitals - ha desenvolupat una metodologia formativa pròpia que analitza o proposa itineraris d’adquisició de competències digitals.

Aquesta formació individualitzada està especialment pensada per als inscrits al servei d’Ocupació, en cerca de feina, tenen dificultats d’inserció i manca de competències digitals o tot i tenir-ne, mostren interès per ampliar-les o millorar-les. Aquest projecte està subvencionat pel Servei Públic d'Ocupació de Catalunya, finançat pel Servicio Público de Empleo Estatal i cofinançat en un 50% per l'FSE.

Inicialment, amb la voluntat d’implementar-ho, es va portar a terme una prova pilot amb un grup de 10 adults majors de 45 anys i amb mancances a nivell de coneixements digitals. A tots ells se’ls va realitzar un itinerari formatiu individualitzat – amb sessions presencials i en línia a través de moodle - basat en petites píndoles formatives.

Després del treball realitzat amb el grup pilot, des de l’Àrea d’Ocupació de DinàmiG s’ha decidit fer-ho extensiu a tots els nous usuaris registrats del servei d’Ocupació. Per determinar les necessitats i nivell, els nous membres hauran de respondre un qüestionari sobre coneixements i ús de les eines TIC que permetrà establir el seu nivell, requeriments i adaptar l’itinerari formatiu a les seves necessitats concretes a través del suport d’un tutor. En tots els casos, s’estableix la plataforma moodle com la principal eina de consulta i recerca.

Aquesta acció és una de les iniciatives incloses dins del Pla de Reactivació Econòmica i d’Ocupació d’Olot i La Garrotxa que l’Ajuntament d’Olot a través de DinàmiG va crear i impulsar per donar resposta a les necessitats detectades arran la crisi per la pandèmia a la ciutat i es troba també englobat en el Pla Estratègic de la Garrotxa 2020-2030.