Els transportistes gironins qualifiquen de ''tempesta perfecta'' la situació actual

Diumenge van celebrar l'assemblea anual amb Xavier Sala-i-Martín

L’Associació de Transportistes de Girona, Asetrans, va destacar, en l’assemblea anual celebrada el passat divendres 27 de maig al Centre Cívic i Cultura La Sitja de Fornells de la Selva, que “els empresaris vivim una situació complexa, però l’associació es troba en un bon moment”, segons Jordi Esparraguera, director d’Asetrans.

L’esdeveniment va comptar amb 200 assistents i amb la presència del professor en economia Xavier Sala-i-Martín, escollit com a conferenciant d’aquest any “per la tempesta perfecta en la que ens trobem: segueix la covid i la crisis logística mundial i ara s’hi ha unit la crisis del carburant i la guerra”. 

Sala-i-Martin va impartir una conferència que estava enfocada en la visió global dels nous escenaris econòmics generats per aspectes com la pandèmia, la guerra d’Ucraïna, la inflació o els canvis tecnològics. Esparraguera destaca que “la xerrada va generar molt interès, ja que va comentar temes que li havíem proposat com la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM), els models d’empreses de transports, la Zona de Baixes Emissions (ZBE) o la tecnologia futura”.

En aquest context, el president de l’Asetrans, Àlex Gilabert, va destacar com “en un moment com l’actual, els transportistes hem d’absorbir la major part de l’augment de preu del carburant, buscar solucions a la manca de personal conductors per la manca de formació pública, pal·liar l’augment dels costos de les assegurances, del finançament bancari i del preu dels camions i els autocars, a més del retard en la seva entrega per la crisi de components”. Gilabert va afegir que “totes aquestes circumstàncies són difícils de traslladar al preu del servei de transport.

Sobretot, quan les normatives i les legislacions ens aboquen a una introducció de noves tecnologies de propulsió, i els clients en cap moment et demanen que l’autocar sigui híbrid, o que el camió porti la darrera motorització Euro-VIe; l’únic que pregunten és quant costarà el transport”. Sobre les ajudes directes aprovades a finals de març, per exemple, Gilabert va explicar com una ajuda puntual de 950 € difícilment pot contrarestar un sobrecost del carburant de 10.000 € anuals per vehicle tal i com es preveu pel 2022.

La conferència de Sala-i-Martín mantenia un fil conductor amb les que van tenir lloc a les assemblees d’Asetrans dels dos últims anys. La del 2020 va anar a càrrec de la doctora Anna Garriga, que va analitzar la situació de les empreses gironines amb la Covid, i a la de 2021 els conferenciants van ser Jordi Maymí, de l’empresa Ship Brooker, i l’analista econòmic Oriol Puig (sotsdirector del Diari de Girona), els quals van valorar la crisi logística mundial.

Asetrans, amb 450 empreses i 3.000 vehicles

L'Associació de Transportistes per carretera de Girona va ser creada l'any 1977 i és la patronal més representativa del sector del transport per carretera, tant de viatgers com de mercaderies de la província de Girona. Està formada per 450 empreses -i 3.000 vehicles- de tots les mides i sectors d'activitat del transport per carretera.

Actualment està presidida per Àlex Gilabert i el vicepresident és Eduard Ayach. Els objectius d’Asetrans són la defensa dels interessos del sector, la seva representació en tots els àmbits socials i polítics en els que pugui tenir interès i la posada en comú de serveis pels seus associats, entre altres. L’associació també realitza una àmplia activitat formativa per a les empreses i treballadors del sector, essent centre autoritzat per impartir els permisos de conducció de vehicles que transporten matèries perilloses (ADR) i el Certificat d'Aptitud Professional (CAP).