Púbol dedica l'exposició temporal als tallers que Salvador Dalí va tenir arreu del món

Més d'una quarantena de fotografies mostren el procés creatiu i la part més íntima de l'artista

El Castell de Púbol dedica aquest any l'exposició temporal als diferents tallers que Salvador Dalí va tenir arreu del món. El seu primer espai creatiu estava a la casa natal, a Figueres, i a partir d'aquí la mostra repassa moments de feina de l'artista a París, Nova York, Califòrnia, Roquebrune (França) Cadaqués i Púbol.

L'exposició reuneix 42 instantànies on es pot veure l'artista treballant. La directora del Centre d'Estudis Dalinians, Montse Aguer, ha destacat que volen reivindicar "el procés creatiu del Dalí més íntim" i també parar atenció a l'aspecte nòmada de la seva vida. Al catàleg de l'exposició també s'inclouen anècdotes de diferents moments de feina de l'artista.

El Castell de Púbol, a la Pera (Baix Empordà), acollirà des del 15 de març i fins al 31 de desembre la mostra 'Dalí i els seus tallers'. La Fundació Salvador Dalí fa èmfasi en la vida creativa de l'artista i, per això, ha rescatat una quarantena de fotografies on es veu Dalí treballant als diferents tallers que ha tingut arreu del món.

L'exposició repassa, a partir de fotografies i de manera cronològica, alguns dels diferents espais de treball que va tenir el pintor empordanès. Per tant, arrenca amb instantànies a la casa natal, a Figueres. A partir d'aquí, el visitant viatja a París, Roquebrune (Costa Blava francesa), Nova York, Hampton Manor (Virgínia, EUA), BurBank i Pebble Beach (Califòrnia, EUA). La gran majoria de fotografies, però, fan referència a la casa de Portlligat, a Cadaqués, considerat per l'artista el seu taller per antonomàsia. Les fotografies són obra, entre d'altres, de Francesc Català Roca, Melitó Casals o Xavier Miserachs, entre d'altres.

Finalment, la mostra convida el visitant a anar fins a un raconet del Castell de Púbol on s'ha reproduït l'espai des d'on Salvador Dalí va pintar el seu darrer treball. Es tracta d'un petit racó on es veu una butaca, un cavallet i una pala plena de pintures i tints. Sobre el cavallet, hi reposa una reproducció de l'obra "Cua d'oreneta i violencels" (1983), el darrer oli que va pintar.

Les fotografies i els textos que l'acompanyen, ajuden a conèixer el procés creatiu de Dalí i l'univers que l'envoltava. La directora del Centre d'Estudis Dalinians, Montse Aguer, ha explicat que Dalí era una persona "rutinària i ritual" i "molt treballadora". "Era d'aquells que pensaven que la inspiració t'arriba treballant", ha detallat Aguer. La directora també ha explicat que Dalí compaginava la feina amb les visites que, cada tarda, rebia de joves artistes. "Era una persona oberta, generosa i encantadora", recorda el director del Teatre-Museu Dalí, Antoni Pitxot, que va conèixer l'artista en vida.

Reivindicant el procés creatiu de Dalí

La directora del Centre d'Estudis Dalinians, Montse Aguer, ha explicat que han decidit fer aquesta exposició dedicada als tallers per reivindicar el procés creatiu de Dalí però també per acostar als visitants "el Dalí més íntim" i els aspectes nòmades de la seva vida creativa. Per tant, es veu com Dalí passa d'estar creant a casa seva a fer-ho, per exemple, en una habitació d'un hotel a Nova York.

Aguer ha explicat també que algunes de les fotografies són "poc conegudes". És el cas de la instantània que li van fer mentre treballava en uns olis per al Teatre Ziegfeld, a Nova York. De fet, un incendi va cremar un dels olis i, segons ha explicat Aguer, aquesta fotografia és l'únic testimoni que en queda. "Són fotografies que no només tenen valor documental sinó també artístic", ha destacat.

L'exposició es complementa amb un catàleg editat pel Centre d'Estudis Dalinians que, a banda de recollir informació més tècnica sobre les fotografies, també incorpora algunes anècdotes que li van passar a l'artista mentre creava alguna de les seves obres. Una d'elles explica que Dalí, estant a casa de Caresse Crosby -a Nova York- va protagonitzar una performance fent penjar d'un arbre un piano i diversos maniquins per poder-los pintar.

Commemoració del bicentenari de Wagner

Coincidint amb el segon bicentenari del naixement de Richard Wagner, el Castell de Púbol ha volgut retre homenatge al músic. En la seva obra, Dalí va fer diverses referències a Wagner i, especialment, a alguns personatges de les seves òperes que el van inspirar, com Tristan i Isolda. Aquest matí, el mestre Antoni Ros Marbà, ha reflexionat sobre la relació entre ambdós artistes.

"Wagner i Dalí tenien tots dos un punt d'histriònics", ha explicat Ros Marbà, que considera que el culte de Dalí a Wagner "no era per la seva música sinó pel seu món". Als jardins del Castell de Púbol s'han instal·lat alguns plafons amb extractes del llibre 'Fonaments geològics de Venusberg', que va escriure per al programa del Ballet Russe de Montecarlo. La relació entre els dos artistes té un exemple físic al Castell de Púbol, on a la piscina del jardí hi ha una escultura amb diferents rostres del músic.