Olga Andrino (Àvila, 1959) exposa el conjunt multidisciplinari Absències i multituds -dibuix, pintura, escultura i instal·lacions-, al Castell de Benedormiens de Castell d’Aro (Baix Empordà), del 21 de maig al 3 de juliol d’enguany. Inauguració dissabte 21 de maig (19 h) amb la presència de l’artista i presentació del catàleg commemoratiu editat pel consistori.
La mostra es podrà visitar els caps de setmana i festius (11-13 h i 17-20 h, accés gratuït), i el fil conductor d’aquesta retrospectiva és el discurs de les sensacions humans en què l’individu hi deixa la seva empremta; composicions en què el missatge a transmetre esdevé fonamental, més enllà del pur formalisme estètic.
Organitzada per la regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró; l’exposició és la segona de l’any al castell, després de l’estrena amb Lourdes Fisa; i la tercera del cicle anual d’arts plàstiques al municipi, tenint en compte la proposta d’escultura de gran format de Josep Coll al Parc dels Estanys de Platja d’Aro, que es pot visitar fins al 17 de juliol. Simultàniament, a la planta superior del castell es pot gaudir d’una selecció de peces del Fons Municipal d’Art, configurada per obres dels i les artistes que hi ha exposat durant quatre dècades.
L’Ajuntament proposa un calendari expositiu per a 2022 amb nou propostes en tres espais. Al Castell de Benedormiens de Castell d’Aro després de l’actual d’Olga Andrino, hi exposarà Joan Mateu (13 d’agost-25 de setembre); i també les col·lectives del Fons Municipal d’Art (9 de juliol-7 d’agost) i d’Artistes Locals (1 d’octubre-27 de novembre); i prèviament ho ha fet Lourdes Fisa, aquest hivern.
El Parc dels Estanys de Platja d’Aro acull dues mostres d’escultura de gran format: actualment les obres de Josep Coll (fins al 17 de juliol) i posteriorment Carles Torrent Pagès (30 de juliol de 2022-12 de febrer de 2023). Les sales d’art de la Masia Bas de Platja d’Aro també acolliran una part de la mostra del Fons Municipal d’Art a l’estiu; i prèviament la primera itinerància mostra fotogràfica de la Diputació de Girona, Pablito, una visió propera; i a la tardor les obres guanyadores i finalistes del 9è Concurs internacional de fotografia Educant La Mirada.
De l’exposició i de l’artista n’escriu la crític d’art, Conxita Oliver, en la seva presentació: “la mostra aplega una selecció d’obres de les sèries més representatives que ha realitzat des de l’any 2001 fins a l’actualitat, per tal de posar accents a la seva trajectòria.
El recorregut expositiu s’inicia amb Cajas (2001-2002), sèrie en la que la caixa esdevé un dipòsit on tot hi té cabuda; un receptacle que emmagatzema infinitat de possibles situacions existencials i, alhora, experiències viscudes filtrades per la memòria i el record. Més endavant, durant els anys 2004 i 2005, l’artista va decidir treballar de forma despullada amb una matèria constructiva bàsica com és el ciment. Opac i tancat en si mateix, Andrino visibilitza amb la sèrie Otros espacios, la transformació interna d’aquest material, tot assajant diferents estructures i noves aparences. Amb el temps, el tractament volumètric guanya terreny amb la sèrie Multitudes (2009-2013) i opta per recursos texturals i corporis per subratllar la incomunicació de l’esser humà.
Són construccions vulnerables i fràgils, fetes amb residus i restes de la nostra societat industrial i que neguen el formalisme i la matèria tradicionalment entesa. Contenen, en si mateixes, la modificació i la metamorfosi que implica el pas del temps. La fisicitat i el concepte de detritus a tota l‘obra d’Olga Andrino l’han dut a fer del paper de periòdic el seu component primordial. La seva producció més recent, Todo se desvanece (2019-2022), representa una vivència de pèrdua i de dol. El paper surt del quadre per arribar al marc; uns marcs que enquadren el buit, la desaparició, la vacuïtat i el no-res que queda. Gràcies a la profunda introspecció, l’avidesa de lectura i la gran curiositat, la seva obra vol arribar a conquerir els secrets més recòndits de l’estat emocional i, per això, la seva recerca s’endinsa a l’exploració de la veritat de l’ànima.