L’Ajuntament de Lloret de Mar (Selva) ha lliurat avui el premi al guanyador del concurs d’idees per a la remodelació de l’eix urbà, que inclou l’avinguda del Rieral, l’avinguda de Just Marlés, el passeig marítim i l’avinguda de Pau Casals, l’artèria principal del municipi.
Es tracta d’EFA Arquitectes, un equip multidisciplinari de professionals dedicats a l’urbanisme, el paisatgisme, l’arquitectura i la rehabilitació amb seu a Sabadell que ha rebut la dotació econòmica de 58.080 euros (IVA inclòs). La presentació ha tingut lloc a la plaça Pere Torrent i ha comptat amb la presència d’una quarantena d’assistents. El cost estimat de l'execució del projecte assoliria els 44.453.639 euros.
La idea guanyadora porta per lema Lloret, quatre estacions i crea un nou model d’espai públic, eix cívic, centrat en els ciutadans i visitants de Lloret com a usuaris principals: fomenta el passeig, la trobada, l’oci, l’esport i el descans durant les quatre estacions de l’any.
Per l’alcalde de Lloret, Jaume Dulsat, “és una proposta que treballa de forma transversal aquesta idea de “recosir” barris i teixits urbans fomentant la cohesió social i el gaudi a través d’una pacificació de l’entorn i una aposta pels espais verds”.
En aquest sentit, aquest nou eix cívic funciona com a infraestructura de ciutat i establirà la comunicació longitudinal entre els diferents barris, equipaments, serveis i zones de la ciutat per als vianants amb ús de pèrgoles multifuncionals generadores d’ombres. Pel seu disseny, prevaldrà la continuïtat de l’espai públic i dels recorreguts de vianants per sobre de la continuïtat del trànsit de vehicles a motor.
En aquest sentit, s’han determinat zones de trànsit restringit o sense circulació dins de l’eix, cosa que permet establir nous esquemes de circulació i la supressió d’infraestructures de trànsit innecessàries en favor de l’espai de vianants i la seva continuïtat. La desaparició del trànsit rodat i la possibilitat d’ocupar l’espai renaturalitzat de la riera que proposa la idea permet que l’eix funcioni com a plataforma d’unió dels barris.
Les principals accions que es proposen són:
- Creació d’un gran espai verd per al contacte amb la natura. L’espai es configura com un gran espai verd que permet l’entrada de la natura a la ciutat. L’augment de la secció del calaix de la riera, la seva renaturalització i la integració de les zones verdes permet crear un nou espai que fa augmentar la biodiversitat. La gestió de la inundabilitat i la implantació de sistemes d’alertes primerenques d’inundacions (SAPI) permet el desenvolupament d’activitats de passeig, gaudi i esport en aquesta nova àrea verda.
- Jerarquització de les passeres per a vianants. El disseny i la ubicació de les passeres per a vianants responen a criteris de magnitud i direccions dels fluxos dels recorreguts a peu. L’existència de l’IES Rocagrossa és determinant.
- Creació d’un nou espai públic sobre la llera de la riera. El cobriment de la riera entre els carrers de Can Guidet i de la Senyora de Rossell permet la creació d’un nou espai públic que faci de lligam dels equipaments que es localitzen a banda i banda de la riera.
- Un parc lineal distribuïdor i concentrador d’usos. Nou parc amb una forta presència de vegetació i superfícies toves, que funciona com un gran vestíbul articulador dels diversos equipaments esportius i docents presents a la zona. Es dissenyen àrees de repòs, gaudi, esbarjo i oci, així com zones per a la pràctica d’esport informal i activitats col·lectives.
- Reforç de la continuïtat per a vianants per l’eix cívic. El replantejament d’usos de les avingudes del Rieral i de Just Marlés, i la futura pacificació de la GI-682 conviden a la redefinició de la cruïlla d’aquests amb l’avinguda de Blanes per tal de reforçar la continuïtat dels recorreguts de vianants al llarg del nou eix cívic.
- Avinguda de Just Marlés, “la nova rambla comercial”. La pacificació de l’avinguda de Just Marlés i la remodelació de la seva urbanització en un pla únic amb circulació restringida de vehicles permeten canviar-ne l’ús per part de la ciutadania, convertint-la en un passeig per a vianants. El nou model d’utilització i la mateixa configuració de l’espai permeten l’aparició de nous usos més vinculats a un espai públic pacificat, com són les zones de descans i gaudi, les botigues i aparadors, i restauradors.
- Nou espai mirador al costat de la cala de la Dona Marinera. Aquest pot funcionar com a escenari per a actuacions o esdeveniments amb un fons de roques i mar, i permet el seu ús com a suport per a projeccions de llum sobre el mateix espai o els elements de l’entorn.
- Obertura al mar de l’eix cívic. Espai urbà articulador de circulacions de vianants en un espai obert per a esdeveniments o activitats multitudinàries amb vistes al paisatge marítim.
- Un nou balcó a l’horitzó. Es crea un nou espai alliberat de trànsit rodat i d’aparcament que permet la creació d’un passeig sobre la platja que domina el paisatge i l’horitzó. L’accés de vehicles està controlat i les operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies i passatgers tenen un horari restringit i telegestionat.
- Espai públic i equipament frontissa. Al final de l’avinguda de Pau Casals es substitueix la zona d’aparcament per la implantació d’un nou equipament públic vinculat a les activitats esportives aquàtiques fetes a l’aire lliure i amb aigua de mar alhora, que és la porta d’entrada al camí de ronda des del passeig marítim.
Aquest projecte, impulsat per l’Ajuntament de Lloret, la Mesa Empresarial de Lloret de Mar, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Girona, forma part del Pla operatiu de reconversió turística de Lloret de Mar.