La tuneladora 'Gerunda' arriba al primer pou de manteniment amb 480 metres perforats

En aquests moments la màquina es troba a 28 metres de profunditat

D'ençà que el 21 d'abril va començar a perforar, la tuneladora 'Gerunda' ja ha recorregut més un terç del primer dels túnels urbans. Des del pou d'atac, situat al sector de Mas Xirgu, i fins arribar a l'estació, l'enorme cuc de ferro ha de perforar un total d'1,3 quilòmetres, dels quals ja n'ha cobert 480 metres. Aquesta és la distància que separava el punt d'inici del primer dels pous de manteniment, on la roda de tall ja ha arribat.

A partir d'aquest punt, la 'Gerunda' farà una aturada tècnica, durant la qual es farà una inspecció exhaustiva de totes les seves instal·lacions i equips. Durant aquests dos mesos, la tuneladora ha avançat a una mitjana d'uns nou metres diaris i s'ha anat enfonsant en el subsòl urbà. Actualment, la 'Gerunda' es troba aproximadament a 28 metres de profunditat; això suposa que ha descendit uns cinc metres, ja que el pou d'atac estava situat a una fondària de 23 metres.

A mesura que perfora i va avançant, la tuneladora va col·locant els enormes anells de formigó (cadascun, format per set dovelles) que revesteixen el túnel. Cadascun dels anells fa 1,8 metres de longitud i, fins ara, ja se n'han completat 267.

Primer ensurt

Durant aquest temps, però, la 'Gerunda' ja ha provocat un primer ensurt. Fa unes setmanes, l'escuma que utilitza la tuneladora per estovar el terreny es va filtrar fins a la superfície. L'escuma fangosa va sortir per una de les escletxes del terra de l'empresa 'Aplicacions Frigorífiques Lucena', i va esquerdar tant la llosa de formigó com les parets de la nau.

Això va obligar a traslladar l'activitat de l'empresa fins a una nau propera (situada a Mas Xirgu mateix) mentre durin les tasques de reparació de la nau afectada. Adif ja va ressaltar que l'estructura de la nau no es va veure afectada. I aquest dijous, coincidint amb l'arribada de la 'Gerunda' al pou de manteniment, Adif ha reiterat que s'està portant a terme un 'exhaustiu pla de control i auscultació' per garantir la seguretat de l'obra i els edificis propers.

Segons ressalta l'administrador, fins ara, les lectures que han recollit els diferents dispositius de control indiquen 'que el comportament de la tuneladora i del terreny és el que es va preveure durant les fases de càlcul del projecte'. Durant la perforació dels dos túnels urbans de Girona s'instal·laran fins a un total de 2.000 dispositius.

3,6 quilòmetres

D'ençà que va endinsar-se sota terra i fins que surti a la zona de Fontajau, la tuneladora recorrerà 3,6 quilòmetres. En total, haurà de fer dos túnels urbans. El primer, d'1,3 quilòmetres, s'estén des del pou d'atac i fins a l'estació de Girona. Un cop arribi allà, la tuneladora avançarà per la zona construïda entre pantalles.

Des d'allà i fins a Fontajau, la 'Gerunda' excavarà el segon dels túnels urbans, d'1,6 quilòmetres de longitud, fins arribar al pou d'extracció. Durant el seu avanç, l'enorme cuc de ferro haurà de passar per sota del riu Ter i assolir una profunditat màxima de 36 metres.

Les obres dels dos túnels urbans de Girona es completaran amb l'execució de cinc pous, on s'instal·laran els sistemes de ventilació i les sortides d'emergència.