Besalú restringirà la circulació de vehicles al centre històric per Setmana Santa

L'Associació de Comerciants està en contra de la normativa, recullen signatures i proposen un sistema alternatiu

Reduir el trànsit del centre històric de Besalú (Garrotxa) i regularitzar les zones d'aparcament és el principal objectiu de l'ordenança municipal que es troba en període d'al·legacions i que entrarà en vigor per Setmana Santa. La normativa preveu la instal·lació de pilones i un sistema automatitzat de lectura de matrícules dels vehicles autoritzats, bàsicament de residents i propietaris o llogaters de negocis a la zona. Caldran dos distintius -el d'accés de pas i el d'aparcament- i es restringiran les zones d'aparcament.

Els comerciants també creuen que cal regular el trànsit per millorar la imatge però titllen la mesura de "radical". Reclamen un sistema d'aparcament de pagament obert a tothom. L'objectiu de l'ordenança és ordenar la mobilitat i reduir el trànsit al centre històric de la vila amb la restricció de vehicles al nucli antic així com la regulació de l'aparcament. A banda de millorar l'estètica del centre i reduir els sorolls i la contaminació, també es pretén recuperar espais públics, potenciar el patrimoni cultural i el patrimoni arquitectònic i també el comerç, segons es recull en el text que està sotmès a al·legacions des que es va publicar el 14 de febrer i durant un període de 30 dies. El mes passat, l'Ajuntament també ha fet tres reunions obertes als veïns i als comerciants i empresaris. Actualment, els interessats ja poden començar a tramitar la documentació per obtenir els permisos d'accés.

L'any 2011 es va fer un procés de participació de nom 'Per a un Besalú més accessible, segur i sostenible', on van quedar recollides les inquietuds dels veïns en temes de mobilitat. També s'han tingut en compte altres aspectes, com ara l'estretor dels carrers, la manca de voreres en alguns punts, l'augment progressiu del trànsit de vehicles i vianants, i la voluntat de protegir i potenciar el patrimoni arquitectònic de la vila .

Qui podrà accedir i qui no?

Com a norma general, tenen dret a accedir al nucli antic els propietaris de vehicles que paguen l'impost de circulació a la zona o aquells que ho fan en altres municipis però també hi viuen o són propietaris o llogaters d'un establiment i el vehicle és d'ús comercial. Si no es compleixen cap d'aquests requisits no es podrà accedir amb vehicle a no ser que l'Ajuntament atorgui un dret d'autorització excepcional després d'al·legar motius que ho justifiquin. En el cas de les motocicletes i ciclomotors, els usuaris hauran d'haver pagat l'impost de circulació al municipi i també estan obligats a sol·licitar el permís d'aparcament. Des del consistori, es plantegen flexibilitzar les restriccions i obrir-ho a tots els residents del municipi, no només els que viuen o treballen a la zona del nucli antic.

Es prohibeixen els vehicles que superin els dos metres d'amplada, a no ser que tinguin un permís d'autorització, i queden exclosos de la restricció els serveis públics d'emergència -ambulàncies, Bombers i cossos policials- sempre tindran accés lliure al nucli històric. També podran circular-hi els taxis que disposin de llicència d'activitat a Besalú i les bicicletes, que ho podran fer sense cap restricció. Les persones amb discapacitat o mobilitat reduïda podran accedir al nucli siguin o no residents, però prèviament caldrà sol·licitar el permís a l'Ajuntament amb la documentació necessària.

Control i vigilància

L'Ajuntament ha instal·lat un sistema de control i accés amb pilones que està totalment automatitzat als punts d'entrada del nucli històric. Els encarregats de vetllar per l'aplicació de la nova normativa seran agents dels Mossos d'Esquadra. També hi ha previst que els dos agents cívics que actualment té contractats el consistori informin de la nova normativa especialment durant el període de proves.

Les pilones es podran abaixar de tres maneres diferents. Per la lectura de la matrícula -la llegirà la càmera de control i si el vehicle té autorització; és la manera preferent-; lectura de targeta -l'usuari l'ha d'acostar a la terminat d'accés o a través de l'intèrfon per comunicar-se amb el personal de guàrdia de l'Ajuntament per demanar l'accés. Si és una emergència, la pilona baixarà a través d'una aplicació que permetrà l'accés. A més, els vehicles autoritzats hauran de portar la identificació visible.

Un cop a dins, els vehicles hauran de circular a una velocitat màxima de 10 quilòmetres per hora i tenen l'obligació de cedir la prioritat de pas als vianants i a les bicicletes. Pel que fa a l'estacionament, només es podrà fer a les zones autoritzades. Només es podrà estacionar durant tot el dia i nit als Claustres i a la Devesa i només de les nou del vespre fins a les vuit del matí al Prat de Sant Pere, les dues zones de Ganganell, la plaça de Sant Vicenç i la de la Llibertat. L'ajuntament deixa clar que el fet de tenir dret d'estacionament no implica tenir una plaça d'aparcament reservada ni la garantia de poder aparcar en qualsevol hora del dia en cas de no trobar aparcament.

Així doncs, hi hauran dos distintius que hauran de tenir els vehicles autoritzats. El de dret de pas i el de dret de pas i estacionament.

Els comerciants, en contra de la mesura

La normativa no agrada als comerços de Besalú. "Volem deixar clar que també creiem que el trànsit s'ha de regular al centre històric però d'aquí a tancar-ho d'aquesta manera tan radical no, és massa", assenyala el secretari de l'Associació de Comerciants, Estanis Sarquella, que adverteix que pot perjudicar sobretot als negocis que tenen clients de fora. Haver d'aparcar fora del nucli antic pot ser una incomoditat per als clients i suposar un greuge per alguns negocis. "Ens diuen que volen fomentar el comerç però depèn de quin", apunta Sarquella, i posa l'exemple de l'estanc del centre que ven els mateixos diaris i al mateix preu que a la gasolinera de fora del nucli antic, amb més facilitats d'aparcament.

És per això que han presentat una instància a l'Ajuntament amb la seva proposta alternativa, que consistiria en implantar un sistema d'aparcament de pagament automatitzat i obert a tothom. A l'entrar al centre històric, s'agafaria un tiquet que inclouria una franja de temps gratuïta per poder fer les compres -com ara uns 15 minuts-, de manera que aquells que sobrepassessin el temps, haurien de pagar. Es queixen, però, que el consistori no l'ha considerada i que se'ls ha dit que "no era viable" sense explicar-los per què. Estan recollint firmes als comerços per aconseguir el suport a la seva proposta.