La Setmana Santa de 2022 ha deixat quatre morts a les carreteres catalanes, tres menys que al 2019, el darrer any de normalitat abans de la pandèmia, quan van morir set persones en els desplaçaments d'aquest període.
Pel que fa a la mobilitat, el Servei Català del Trànsit diu que ja s'han recuperat els nivells de mobilitat prepandèmia: la Setmana Santa de 2019 va mobilitzar 1,67 milions de vehicles i la de 2022 se n'han desplaçat 1,65, només 20.000 menys. La via que ha experimentat més retencions és l'AP-7, especialment Dijous Sant al matí. Trànsit defensa que la implantació d'un carril addicional nou a la mateixa via entre Vilafranca del Penedès i el Papiol (40 km) en sentit Barcelona ha evitat molts embussos a l'operació retorn.
El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat en roda de premsa aquest dilluns que malgrat que la xifra de morts d'aquesta Setmana Santa hagi estat millor que la de 2019, es mantenen tots els dispositius de contenció d'accidents perquè en el global de l'any ja s’han registrat 40 víctimes mortals, només 3 menys que les que hi va haver al 2019 en el mateix període de l’any.
"Cada víctima és una tragèdia", ha apuntat Lamiel.
En el desglossament de la mobilitat, Lamiel ha destacat una forta presència de vehicles a les carreteres, que ha atribuït al bon temps, i que ha provocat "força retencions", sobretot a l’AP-7, que segons Lamiel ha concentrat els desplaçaments cap a la platja.
En aquest sentit, el director de l'SCT ha precisat que s'han comptabilitzat gairebé els mateixos cotxes en circulació que la Setmana Santa del 2019: llavors van ser 1.670.000 vehicles i aquests dies han estat 1.650.000, només 20.000 menys.
Trànsit destaca Dijous Sant com un dels dies més convulsos als voltants de Barcelona per la confluència dels que marxaven de vacances amb els que encara hi anaven a treballar.
Pel que fa a les retencions, majoritàriament concentrades a l'AP-7, Lamiel ha precisat que els punts on hi ha hagut més embussos han estat les confluències amb altres vies importants: al sud amb l'A-2, al Vendrell, i al nord amb la C-32, al Maresme.
“Podem dir que hi ha hagut un efecte crida de l’alliberament dels peatges”, ha explicat Lamiel.
El director l'SCT considera que la radiografia de la circulació ha sigut molt semblant a la dels anys previs a la pandèmia i que les mesures aplicades per Trànsit han estat efectives. Sobretot, segons Lamiel, la implantació d’un carril addicional a l'AP-7 en sentit Barcelona, entre Vilafranca del Penedès i el Papiol, en total uns 40 quilòmetres. Un carril situat a la calçada del sentit contrari que es va habilitar per al retorn a la capital catalana en les hores punta i que "ha evitat moltes congestions" a parer del director de l'SCT.
Al nord, el carril addicional, que estava previst entre Sant Celoni i Parets del Vallès, no es va aplicar perquè presentava problemes de seguretat.
L'altra mesura que des de Trànsit consideren que ha estat efectives és el que anomenen "el balanceig", és a dir, informar sobre carreteres alternatives a les grans vies congestionades amb la intenció de desviar part del trànsit cap allà. En el cas de l'AP-7 sentit nord, donaven informació de la C-32 al Maresme i com a conseqüència van observar una congestió a la N-II entre Vidreres i Tordera de gent que volia incorporar-se a aquesta via, la C-32.
Al sud ha funcionat el carril addicional a l'AP-7 direcció de Barcelona, des de Vilafranca fins al Papiol, que permet un quart carril addicional a l'autopista de 40 quilòmetres, ha funcionat des d'ahir a les 17.00 hores fins a mitjanit.
Finalment, Lamiela ha agraït als Mossos d'Esquadra els 1.200 controls que han fet aquests dies per corregir conductes imprudents, com ara detenir a dos vehicles que circulaven a més de 200 quilòmetres per hora per la C-17.