Figueres és una de les poblacions gironines amb més usuaris del servei de teleassistència

Un 83% de les persones que l'utilitzen són dones i la majoria d'elles viuen soles

El Servei Local de Teleassistència de Figueres ha arribat a atendre 427 persones durant aquest any passat. Aquesta xifra, una de les més altes arreu de la demarcació de Girona, significa que el servei dóna cobertura a un 6,68% de les persones majors de 65 anys que viuen a la ciutat, gairebé dos punts per sobre de la mitjana de la resta de poblacions gironines. En els últims cinc anys, el nombre d'usuaris ha crescut constantment i durant el 2012 es van rebre 146 noves sol·licituds.

El 83% dels usuaris d'aquest servei públic són dones, la majoria d'elles majors de 80 anys i viuen soles. Només 319 de les 17.722 trucades que es van gestionar el 2012 eren urgències. El Servei Local de Teleassistència de Figueres és un servei públic que permet millorar l'autonomia de les persones amb mobilitat reduïda o persones grans que viuen a la ciutat. Consisteix en un polsador que es lliura a l'usuari - normalment persones que passen moltes hores soles- i que, polsant-lo, permet comunicar-se amb una centraleta que ajuda a pal·liar les necessitats derivades en casos o situacions de dependència. Aquest servei garanteix la seguretat i dóna tranquil·litat i acompanyament a les persones que poden estar en situació de risc per factors d'edat, fragilitat o dependència, durant les 24 hores del dia i tots els dies de l'any.

Aquest servei possibilitat que les persones grans o discapacitades que no requereixin d'atenció permanent o presencial se sentin més segures davant de qualsevol eventualitat, incident com caigudes o emergències sanitàries. En principi, el balanç que ha presentat l'Ajuntament de Figueres mostra que la capital de l'Alt Empordà és una de les ciutats de tota la demarcació de Girona amb més usuaris de teleassistència. En concret, un 6,68% dels habitants de més de 65 anys estan coberts mentre que a la resta de la demarcació la mitjana és del 4,96%.

El consistori de Figueres gestiona aquesta cobertura des del 2008 a través d'un conveni amb la Diputació de Girona. Anteriorment, el servei l'oferia directament la Creu Roja. Des del passat 2008, el nombre d'usuaris ha crescut de forma constant passat de 117 el primer any a 427 el mes de desembre del 2012. Precisament, durant tot l'any passat es van rebre 146 noves sol·licituds i es va registrar una mitjana de 12 demandes al mes.

Un 83% dels usuaris són dones

L'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, que ha assistit a la presentació del balanç del servei ha subratllat que "més del 70% de les trucades registrades són dels professionals cap als usuaris". L'alcaldessa ha recordat la necessitat de "fer polítiques per tractar amb cura especial als infants i a la gent gran". "Uns són el futur i els altres, pel que han representat per a tots, es mereixen el nostre respecte i atenció. Si amb aquest timbre que els oferim els poder fer una certa companyia, donar una certa seguretat o millorar el seu dia a dia, jo em dona per satisfeta", ha assegurat Felip.

Les xifres parlen per elles mateixes. De les 17.722 trucades gestionades el 2012, només 319 van ser per urgències i més de la majoria de les comunicacions - al voltant del 70%- van ser dels operadors que volien fer un seguiment dels usuaris ja fos per felicitar els aniversaris o recordar visites al metge.

Pel que fa al perfil dels usuaris del servei de teleassistència, un 83% són dones. Del total, un 78% són majors de 80 anys, un 21% tenen entre 66 i 79 i només un 1% té menys de 65 anys. Dels 427 membres, el 67% viuen sols, el 27% conviuen amb una persona i la resta ho fa amb dues o més persones. D'altra banda, el departament d'intervenció domiciliària ha realitzat 524 visites als 455 domicilis que l'any passat van rebre aquest servei.