Vila posa en marxa l'Observatori del corredor del mediterrani per supervisar les obres

El conseller destaca el bon moment de ''complicitat'' amb el Ministeri de Foment

El Departament de Territori i Sostenibilitat del conseller Santi Vila ha decidit aprovar la creació de l'Observatori del corredor del mediterrani amb l'objectiu de supervisar i posa en valor amb ela agents econòmics aquesta infraestructura que és vital per a l'economia catalana, segons ha explicat el conseller.

Vila ha volgut destacar el bon moment de ''complicitat'' que viu la relació en la Generalitat amb el Ministeri de Foment i que ha permès que en poques setmanes s'hagin desbloquejat diverses obres pendents com els accessos viaris i ferroviaris del Port de Barcelona i l'accés nord de l'AP7 a Figueres, on es podran veure les màquines treballant l'abril i que estaran acabades aquest mateix any. Santi Vila ha destacat que aquest ambient de ''complicitat absoluta'' amb el Ministeri de Foment suposa que ''per fi'' el corredor del mediterrani no només és vist com ''estratègic'' per la Generalitat.

El conseller espera que un cop guanyada aquesta complicitat amb el govern espanyol ara també arribi la complicitat de les institucions europees a través de l'arribada dels seus fons estructurals que ajudin a finançar la construcció de les obres pendents. De moment, ''les administracions ens hem fet nostra l'agenda del corredor del mediterrani'', ha reblat el conseller.

La creació d'aquest Observatori no suposa cap assignació pressupostària per part del Departament, s'ha encarregat de dir el conseller. Les persones i els tècnics que formaran part d'aquest instrument dinamitzador seran del propi Departament.

A més, l'Observatori es crea no només amb la idea de supervisar les obres, les licitacions, les adjudicacions i les obres en construcció, sinó que neix amb la missió de posar en valor la infraestructura amb contacte amb les empreses i els agents econòmics i socials. S'han acabat els temps que es dissenyaven infraestructures amb criteris polítics i ara s'imposa la racionalització i les obres es fan amb criteris econòmics i socials, ha explicat el conseller.

Santi Vila també ha deixat la porta oberta a què determinades obres d'aquest corredor es facin amb col·laboració públic-privat com ha passat amb l'estació intermodal de la Petroquímica de Tarragona que construirà Basf i que amb un valor de 24 milions d'euros permetrà la connexió amb el Port de Tarragona amb un trànsit de sis trens al dia.

Enllaç de l'AP7 a Figueres

Per concretar que suposa aquest bon moment de ''complicitat absoluta'' amb el Ministeri de Foment, el conseller ha explicat el desbloqueig de les obres dels accessos viaris i ferroviaris del Port de Barcelona, obres que es licitaran totes dues aquest any. (A l'abril la plataforma ferroviària), i també el desbloqueig de les obres d'enllaç de l'AP7 a Figueres.

En relació amb aquesta última obra de l'AP7 d'enllaç a Figueres, Ricard Font, secretari de Territori i Mobilitat, ha explicat que aquest dimecres s'ha tancat un acord amb el Ministeri de Foment que permetrà que Abertis, propietària de la concessió de l'autopista, inici les obres valorades en 6 milions d'euros a l'abril i que s'acabi a finals d'any, després d'un període d'execució de 8 mesos. El secretari del Departament ha destacat que un cop finalitzada aquesta obra quedarà resolt un dels problemes de connectivitat de l'Empordà.

El director de l'Incasol, Damià Calvet, ha volgut emfatitzar la necessitat que des de l'Observatori s'entri en contacte directe i regular amb les empreses que potencialment poden utilitzar aquesta infraestructura per a les seves exportacions.

En aquest sentit, Calvet ha dit que ja estan en marxa diversos grups de treball amb empreses com Seat però que també hi ha contactes amb Basf, a la petroquímica de Tarragona, Celsa, Solvay i altres que necessiten del corredor per exportar les seves mercaderies. Es tracta, ha dit el director de l'Incasol, de millorar i aprofitar el màxim la rendibilitat de la infraestructura perquè hi hagi el màxim retorn econòmic al sector públic.

Calvet també ha explicat que de manera periòdica, no se sap encara si cada sis mesos o cada any, l'Observatori presentarà un informe de la seva activitat a l'opinió pública.