L’Oficina Comarcal del Consum de la Selva ha atès un total de 2.072 persones, de les quals 1.245 han estat assessoraments, 713 han finalitzat amb expedients de mediació, 66 d’arbitratge i 48 expedients informatius de disciplina de mercat durant l’any 2021. Aquestes xifres s’han donat a conèixer coincidint amb el Dia Mundial de les persones consumidores i es plasmen en la memòria 2021 d’aquest servei de l’ens selvatà.
Així, s’intenta que, primer de tot, amb l’assessorament rebut, sigui el ciutadà que resolgui el problema amb l’empresa i si, passat un mes, no es rep resposta, o bé el consumidor no hi està d’acord, és quan s’intervé des del servei de resolució de conflictes i es porta a terme una mediació i/o un arbitratge. Pel que fa a les temàtiques de les consultes, reclamacions, queixes i denúncies que s’han realitzat durant l’any 2021 a l’Oficina Comarcal, en el 2021 han estat molt diversificades.
Tanmateix, es manté el sector de telecomunicacions com el més reclamat, tot i que no es significatiu, ja que només representa un 13 % de les reclamacions presentades. De prop li segueix el sector de subministrament elèctric amb un 12,66 %, la venta d’electrodomèstics amb 6,6 %, les assegurances amb un 5,52 €, el transport aeri amb un 5,34 %, la banca amb un 4,99%, la venta d’automòbils amb un 4,46%, el sector de venta d’aparells electrònics amb un 3,56 euros, entre d'altres. Les consultes i reclamacions per afectacions pel coronavirus que el 2020 representaven gairebé la meitat han baixa a un 8,5 % el 2021.
La consellera de Consum a l’ens selvatà, Anna Belén López, ha explicat: ”la situació que hem viscut amb la crisis sanitària pel coronavirus, la transformació digital de les empreses, l’evolució de l’oferta de productes cap a les llars amb els electrodomèstics smarts, domòtica, plataformes de contingut digital, internet de les coses, ha disparat la contractació electrònica, que antigament representava un 5 % a un 28 % en relació el canal de contractació de les persones consumidores ha canviat notablement cap a l’electrònic (Internet.)”. En aquest sentit, López ha explicat que per això, enguany, la commemoració del Dia Mundial de les persones consumidores vol explicar a la ciutadania els seus drets i obligacions en el comerç electrònic, amb l'objectiu de contribuir a la prevenció de conflictes de consum.