L’Eix Bus recupera el 61% dels viatgers amb l’ampliació de freqüències

En el darrer trimestre de 2021 millora en un 6% les dades de 2019 malgrat la covid

L’empresa gironina de transports Eixbus i el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya van tancar el 2021 amb 110.580 viatgers a l’Eix Bus, el que suposa una recuperació del 61% dels passatgers anuals respecte els del 2020.

L’increment de passatgers de la línia que presta servei de transport públic de viatgers i que uneix Girona-Vic-Manresa-Lleida va coincidir amb l’ampliació de freqüències diàries (+37%) que es va començar a dur a terme l’estiu passat. El 2021 l’Eix Bus va apropar-se al doble de viatgers que el 2020 (68.645) i, fins i tot, va superar en un 6% els registres del darrer trimestre comparat amb el 2019: el setembre, octubre i novembre de l’any passat -sense restriccions per Covid- va tenir un 2%, 12% i 8% més de viatgers que el mateix període de fa dos anys, en prepandèmia.

Si la situació del coronavirus s’estabilitza, aquest 2022 es confia a recuperar els viatgers anuals que hi va haver precisament el 2019 (132.868), el rècord de la línia en 25 anys de servei. L’Eix Bus també s’atura a l'aeroport Girona-Costa Brava, Cervera, Tàrrega i Mollerussa i el tram Vic-Girona és el que concentra més viatgers, el 50% del total.

Àlex Gilabert, representant d’EIXBUS, explica que l’augment de la demanda s’atribueix “a la incorporació de nous clients al transport públic, de viatgers que no teníem abans, sense oblidar el retorn d’estudiants i de teletreballadors a les universitats i als llocs de feina. En un context de clara recuperació de l’ús del cotxe, cal destacar l’esforç que hem dut a terme conjuntament amb la Generalitat per incentivar la demanda de transport públic a través de l’augment del servei i l’oferta”. 

El també director-gerent de TEISA destaca que “el nombre de viatgers del 2021 es va recuperar significativament respecte el 2020 (+61%), però en el global anual es va mantenir per sota dels de 2019 (-17%). Per nosaltres és interessant veure com amb una situació sense restriccions Covid, com va ser del setembre a novembre del 2021, vam superar fins i tot els registres del mateix període del 2019. L’objectiu del 2022 és recuperar els viatgers anuals del rècord de 2019, sempre i quan es mantingui la situació d’aquest trimestre esmentat i que a partir del març baixi l’impacte de Covid que tenim actualment”.

El tram Vic-Girona concentra el 50% dels viatgers

El recorregut amb més viatgers és el que uneix Vic i Girona (50% del total), seguit del Vic-Manresa (22%) i Girona-Manresa (11%). El tram, doncs, Manresa-Vic-Girona concentra el 83% dels viatgers de l’Eixbus. El desplaçament Girona-Lleida és del 4%, però “és molt rellevant” perquè es complementa amb el servei de tren entre les dues capitals de província.

Al 2020, la Covid va provocar una caiguda molt dràstica de viatgers entre març i juny, fins el punt que el servei va quedar suspès a l’abril, i la relativa tornada a l’activitat al setembre no va evitar caigudes de la demanda de gairebé el -50% dels clients. El 2021, i després de Setmana Santa, la demanda va remuntar fins el -25%. El juliol de 2021 la freqüència diària de l’Eix Bus va incrementar el nombre d’expedicions (+37%) en ambdós sentits: de dilluns a divendres feiners, dues més entre Girona i Lleida i sis més entre Girona i Manresa; i diumenges i festius, una més entre Girona i Manresa.

L’Eix Bus presta el servei de transport públic de viatgers entre Girona i Lleida des de fa 25 anys i també s’atura a l'aeroport Girona-Costa Brava, Vic, Manresa, Cervera, Tàrrega i Mollerussa. La línia està enfocada a la mobilitat laboral i també als estudiants de les universitats de Girona, Vic i Manresa. El servei, amb sortides entre les 5.30 del matí i les 21.15 h, ofereix entre setmana un total de 4 viatges d’anada i 4 de tornada entre Girona i Lleida, i 10 viatges d’anada i 10 de tornada entre Girona i Manresa. Amb aquest increment, la comunicació entre les dues capitals de província, Lleida i Girona, es va millorar possibilitant arribar a ambdues a les 9.15 h, i podent tornar el mateix dia a les 19.15 h. D’altra banda, es pot arribar des de Manresa i Vic a Girona a les 8.15 h i tornar fins les 21.15 h i, en sentit contrari, des de Girona i Vic es pot arribar a Manresa a les 7.20 h i tornar fins les 21.10 h.

El servei d’EIXBUS té connexió a l’estació de Girona i a l’aeroport de Girona-Costa Brava amb serveis internacionals de Flixbus, de forma que a través de la seva plataforma (app i web) es poden comprar bitllets combinats entre ambdues companyies i arribar diferents destinacions europees. EIXBUS està treballant per incorporar altres plataformes com a canals de venda, a banda que ha incorporat el pagament amb targeta i mòbil a bord dels autocars.

EIXBUS, 25 anys d’història

L’Eix Bus es va fundar l’any 1996 de la mà de tres companyies catalanes (Alsina Graells, Sagalés i TEISA; actualment, són sòcies Sagalés i TEISA) amb un primer servei entre Girona i Vic i quan l’Eix Transversal (C-25) encara no estava finalitzat. A partir de l’any següent ja es va allargar el servei fins a Manresa i fins a Lleida –aturant-se a Tàrrega i Cervera, també- i al 2019 es va incorporar la parada de Mollerussa. A partir del 2006 es van incrementar les expedicions, passant de les 2.667 a les 4.025. L’any que l’Eix Bus ha tingut més viatgers va ser el 2019, un total de 132.868 persones, sent el recorregut Girona-Vic en els dos sentits el que concentra més clients.

Amb 11.000 clients al mes -en època prepandèmia-, el servei d’EIXBUS entre Girona i Lleida constitueix un servei troncal dins el Pla de Transport de Viatgers de Catalunya, unint 2 capitals de província i 5 capitals de comarca (el que suposa una població servida de 407.716 habitants), vertebrant el territori català de les comarques del Gironès, Osona, Bages, Segarra, Urgell, Pla d’Urgell i Segrià. A més, també suposa un servei singular al connectar l’aeroport de Girona-Costa Brava, possibilitant la intermodalitat bus-avió, a més de bus-TAV a l’estació de Girona i a Lleida.