PSOE i PP troben car soterrar la MAT entre Bescanó-Santa Llogaia i el ramal de Riudarenes

La proposició sobre el soterrament ha rebut dos vots favorables, 34 de contraris i una abstenció.

El portaveu d'ERC, Francesc Canet, ha explicat que el seu partit ha 'mantingut una postura crítica, però no amb tota la MAT', que ha explicat que 'ja s'està construïnt' i la discrepància 'es centra en unes poblacions concretes'. Ha defensat la proposició no de llei perquè l'impacte d'aquesta infraestructura és 'sever' des del punt de vista social, ambiental, paisatgístic i econòmic. Ha defensat que soterrar la MAT en aquests trams, com s'està fent entre Santa Llogaia i la Jonquera, 'és perfectament viable des d'un punt de vista tècnic i econòmic, i encara més tenint en compte les múltiples oportunitats' que ofereixen les obres del TGV, l'ampliació de l'AP-7, el desdoblament de l'A-2, la millora de la N-441 i el desdoblament de l'Eix Transversal.

Per la seva banda, Pere Macías ha dit que la MAT solucionaria l'absència a Girona d'un mallat amb diferents línies com tenen altres zones de l'Estat. S'ha felicitat que 'un grup que a més porta el nom d'ICV i ERC que ha presidit múltiples manifestacions contra la MAT ara ens demani que es construeixi amb unes determinades condicions. Benvinguts a la necessitat d'aquesta línia', ha afirmat. Ha mostrat el suport de la seva formació a que la construcció de la línia es faci amb el 'mínim impacte ambiental' i que s'aprofitin les infraestructures.

El soterrament multiplicaria per deu el cost de la MAT


Per part del PSOE ha intervingut Matias Ruiz, del PSC. Ha assegurat que el soterrament multiplicaria el cost de les obres per deu i doblaria el que els ciutadans han de pagar del rebut de la llum. En concret, ha exposat que soterrar la línia entre Bescanó i Santa Llogaia costaria 238 MEUR davant els 26 MEUR que costarà fer-ho per l'aire. I pel que fa al ramal de Riudarenes, el cost passaria 1'11 MEUR a 121 MEUR. Ha explicat que dels 115.715 quilòmetres de línies europees d'una tensió d'entre 315 i 500 quilowatts n'hi ha 400 de soterrats, el que significa un 0,35% del total de línies europees d'alta tensió. A nivell mundial, la meitat de les línies de molt alta tensió soterrades són de trams de menys de cinc quilòmetres i estan situades en trams urbans. També ha expressat la necessitat de complir els terminis per garantir el subministrament elèctric i la potència necessària per el TGV.

Antonio Gallego, del PP, ha criticat el 'fonamentalisme ecologista' d'ERC i ha atribuït als culpables de l'absència d'aquesta infraestructura 'els problemes elèctrics' que han portat a una situació 'realment brutal'. Ha exposat que soterrar aquest traçat suposaria 'greuges comparatius' amb altres zones com Tarragona, Lleida o Guadalajara. S'ha preguntat si aquestes obres crearien jurisprudència i es passarien a soterrar totes les línies. A més, ha posat en dubte que l'impacte ambiental d'una línia soterrada sigui inferior al d'una línia aèria perquè 'crea més impacte ambiental, per exemple als rius'. Finalment, ha dit que l'obra es complicaria i els terminis es dilatarien fins el 2010.