Els Museus Dalí inicien una lenta recuperació amb 275.734 visitants fins al setembre

La fundació preveu uns 565.000 euros de benefici l'any que ve

El triangle dalinià comença a recuperar visitants però el creixement és lent i encara se situa a anys llum dels que tenien abans que esclatés la covid-19. Fins a 30 de setembre, els Museus Dalí han rebut 275.734 visitants, xifra que suposa un augment del 60% respecte a 2020 (172.538 visitants) i una disminució del 69% en comparació a 2019 (901.928 visitants).

Del total de visitants d'enguany, un 29,8% provenen de la resta d'Espanya, un 29% de França i un 15,3% de Catalunya. Destaca, per contra, la disminució de visitants procedents de Rússia, els Estats Units i l’Àsia.

Tot i que els primers mesos de l'any les xifres van ser força negatives –sobretot tenint en compte que els museus van haver de tancar-, a partir del mes de juny l'afluència de visitants va començar a remuntar. La Fundació Dalí, però, espera que l'any que ve sigui el del "rellançament" i la consolidació d'aquestes xifres, tot i les màximes cauteles tenint en compte que s'estan registrant repunts de casos no només aquí sinó també a d'altres països europeus. "Això torna a introduir un element d'inquietud respecte del turisme", ha assegurat el president del la fundació, Jordi Mercader.

Malgrat això, el 20222 preveuen recuperar un 75% dels visitants als museus de Figueres i Púbol i un 65% dels que tenien a Portlligat, a Cadaqués. Això significaria tancar l'any que ve amb entre 600.000 i 700.000 visitants.

El Patronat de la Fundació s'ha reunit en ple aquest dilluns i ha aprovat el pressupost per a l'any que ve, juntament amb el pla d'actuació que ha de guiar el proper exercici.

Tot i que no ha donat xifres absolutes, Mercader ha avançat que aquest 2021 preveuen tancar-lo en equilibri o lleugeres pèrdues i que l'any que ve esperen un benefici de 565.000 euros. "A veure si som capaços d'aconseguir-ho", ha dit el president. La dada, però, que es troba molt per sota dels gairebé 4 MEUR d'euros de beneficis del 2019, quan els museus tenien més d'un milió de visitants.

"Els ingressos són un 30% més baixos que fa dos anys. L'any 2020 van perdre 3,1 MEUR i aquest any ha estat un any en què el sacrifici del personal ha estat molt significatiu", ha remarcat Mercader. En aquest sentit, ha afirmat que esperen que de cares al 2022 tot el personal surti dels ERTE.

Aportacions de les administracions

D'altra banda, Mercader ha detallat que preveuen rebre uns 300.000 euros d'aportacions de les diferents administracions que destinaran a "inversions", la majoria destinades a projectes de digitalització. "En compra d'obra hi haurà pressupost però no serà significatiu", ha afegit. En concret, l'estat espanyol ha pressupostat 175.000 euros, 100.000 més la Generalitat i 45.000 per part de l'Ajuntament de Figueres.

Exposicions i projectes immersius

Sobre les exposicions, ha avançat que d'ara i fins al primer trimestre de l'any que ve, tenen prevista la segona part de l'exposició de Sant Petersburg ' Salvador Dalí. Atomic Leda and Other Representations of Gala'; una mostra a Seül (Corea) 'Salvador Dalí. Imagination and Reality' i una altra a Taiwan, 'Mind of Genius -Salvador Dalí'. "Respirarem una mica almenys fins a l'abril", ha avançat.

A banda d'aquest, durant l'any que ve es mantindrà l'exposició 'La Divina Comèdia de Dante Alighieri il·lustrada per Salvador Dalí' i 'Dalí al seu Teatre-Museu vist per “Meli"', ubicada a l'avant-cripta del Teatre-Museu de Figueres.

Pel que fa als projectes immersius, una de les apostes de futur de la fundació, actualment se'n fa dos i hi ha dues itineràncies previstes per al 2022. Es tracta de 'Dalí, l'énigme sans fin', que es podrà veure a París fins al 2 de gener i el 'Inside Dalí' de Florència, visitable fins al 16 de gener.

Es reprenen, a més els dos projectes editorials endegats en col•laboració amb l'editorial alemanya Taschen, que van quedar en standby durant la pandèmia: una biografia de Dalí il·lustrada amb la quasi totalitat de pintures de l'artista i els seus projectes més destacats, i 'La vida Secreta de Salvador Dalí' revisada i comentada pel Centre d'Estudis Dalinians.

Durant aquest 2021, la fundació ha promocionat l'obra i el pensament de Dalí a través de nombrosos mitjans de comunicació i de les plataformes digitals i les xarxes socials. I s'ha estrenat una plataforma en la què s'ofereix en català, castellà, francès i anglès, la trilogia 'Salvador Dalí: a la recerca de la immortalitat'.

D'altra banda, la fundació participa en 'Europa Creativa', un projecte de cooperació europeu que té per objectiu crear uns estàndards d'identificació d'obres escultòriques d'acord amb les normatives de la Unió Europea amb un enfocament "innovador i interdisciplinari".