Nou centre de formació a Riudellots de la Selva per cobrir la manca de transportistes

Les empreses paguen els 6.000 euros que costa el permís a risc que el treballador no es quedi

El Govern i l'Associació de Transportistes de Girona (Asetrans) han inaugurat aquest divendres un nou centre de formació a Riudellots de la Selva, que ha de donar resposta a la falta de professionals que té el sector. Es tracta d'un espai de 220 metres quadrats situat a la Central Integrada de Mercaderies CIM La Selva, que compta amb diferents aules i que és propietat de l'empresa pública Cimalsa

. L'objectiu és formar transportistes que ajudin a cobrir les necessitats de les empreses. I és que moltes d'elles han de rebutjar encàrrecs perquè no troben professionals. El seu president, Àlex Gilabert, assegura que a Catalunya hi ha empreses que paguen els 6.000 euros que costa el carnet, a risc que el treballador marxi a una altra companyia.

Gilabert, però, deixa clar que el sector encara no es troba en la situació del Regne Unit, que ha de buscar conductors de fora del país. El president d'Asetrans, però, adverteix que si no se soluciona es podria arribar a una "problemàtica similar". I és que, segons la patronal, actualment fan falta més de 15.000 transportistes en el conjunt de l'Estat. Per això, veuen com "una alegria i un repte alhora" estrenar aquest nou centre de formació. "Avui és un gran dia. El que necessitem és que un noi jove amb 16 anys comenci a formar-se en un FP i surti amb 18 anys amb un carnet que l'habiliti per treballar de seguida", remarca Gilabert. Per a Asetrans, el motiu que fa que hi hagi pocs professionals "en bona part" és pels costos que té treure's el permís. "És sorprenent que el nostre sector no tingui una formació pública i reglada i que t'hagis de gastar 6.000 euros", ha reblat.

De fet, el president d'Asetrans assegura que moltes empreses han decidit pagar el carnet al treballador, a risc que aquest acabi marxant i no es quedin. I és que la falta de treballadors ha fet que algunes companyies hagin renunciat a fer encàrrecs, tot i tenir camions suficients. Des de la patronal confien en què aquest centre de formació serveixi per pal·liar aquest problema tant en el transport de persones com en el de mercaderies. "Esperem que no s'arribi a la situació del Regne Unit, que està més vinculada al Brexit, però cal actuar quan abans millor", remarca.

Per la seva banda, el president de CIMALSA, Enric Ticó, ha posat l'accent en el desenvolupament internacional de l'economia catalana. Ticó ha recordat que la logística suposa un 14,1% del PIB de Catalunya i, per tant, considera que és un sector "clau", que "necessita el suport institucional per superar les problemàtiques que l'afecten". Ticó ha recordat que les comarques de Girona són "la porta de la logística al nord de Catalunya i aquesta crisi ha demostrat que la baula més feble a vegades és el transport per carretera", ha assenyalat.

A l'acte també hi ha estat present el secretari de Territori, Isidre Gavín, que ha destacat la feina feta pel sector durant la pandèmia. Gavín ha remarcat la "recuperació clara" que està vivint el sector i considera que és "molt important donar un impuls" a la formació. "No només és interessant per formar els futurs professionals, sinó que també servirà pel reciclatge dels que hi ha actualment", ha concretat.

800.000 euros d'inversió

L'edifici on s'ubicarà el nou centre de formació, que passarà a ser la nova seu d'Asetrans, ocupa un espai de 220 metres quadrats, entre aules, zona administrativa i despatxos per a associats. La inversió aproximada ha estat de 800.000 euros i s'ha aixecat aplicant criteris de consum zero, amb una estructura de fusta i una instal•lació de plaques fotovoltaiques per l'autoconsum d'energia.

El nou centre de formació es troba integrat dins del CIM La Selva en una zona de 22 hectàrees entre els termes municipals de Vilobí d'Onyar i Riudellots de la Selva, a tocar de l'aeroport Girona-Costa Brava. Des d'Asetrans destaquen la situació estratègica de l'espai.