Puigdemont troba incomprensible que Foment encara no confirmi la data d'arribada del TAV

L'alcalde de Girona critica que sembli "un secret d'estat"

El màxim compromís que ha pogut arrancar l'alcalde de Girona en relació a l'arribada del TAV a la ciutat és que la data oficiosa del 8 de gener és una data "probable". Més enllà d'això, cap resposta oficial. L'alcalde ha lamentat en reiterades ocasions que Foment hagi menystingut el territori i no hagi comunicat mai directament cap notícia en relació a l'estat de les obres. Puigdemont ha explicat que fa només una setmana que va parlar amb Pastor i que encara ara assegura que no hi ha cap data concreta.

"Després de tants anys d'obres, que la data de l'arribada del tren sembli un secret d'estat o una mesura precipitada és una mica incomprensible", ha afirmat Puigdemont. L'alcalde havia demanat a Foment saber la data tan aviat com fos possible per poder preparar estratègies de promoció per donar a conèixer la ciutat i ajudar a atraure més passatgers. Ara, tot això ha quedat en res perquè només queden 12 dies perquè, segons sembla, arribi el primer TAV.

Segons va anunciar la mateixa ministra en un acte de campanya electoral a Lloret de Mar (Selva), els primers trens enllaçaran Madrid amb Figueres passant per Barcelona i Girona. Dos dels combois arribaran també fins a la frontera francesa, però els passatgers hauran de canviar de tren a l'estació de Vilafant perquè encara no estan homologats per creuar la frontera. No serà fins l'abril que els trens podran anar fins a París sense fer canvi de tren.

Assumptes pendents

L'arribada del TAV deixa, sobretot a Girona, un seguit d'interrogants que encara no tenen resposta. D'una banda, sembla que l'estació provisional -soterrada al parc Central- podrà acabar essent definitiva. Per això, l'Ajuntament de Girona ha demanat a Foment que connecti l'estació del tren convencional amb la de l'alta velocitat amb un túnel subterrani i no amb un 'finger' exterior com està previst.

Segons l'ajuntament, l'execució d'aquest túnel exclusiu per a passatgers permetria recuperar les sis andanes d'autobusos que ara es perden i poder destinar "a altres finalitats" l'edifici de 1.200 metres quadrats que s'aixecarà damunt la llosa del parc Central i que servirà d'accés a les andanes de l'alta velocitat. El consistori calcula que la inversió seria d'uns 7 o 8 MEUR (milions d'euros), una xifra "assequible" però que significaria una diferència abismal per a la ciutat, que podria recuperar millor l'espai del Parc Central.

Altres incògnites són si finalment se soterrarà el tren convencional i, posteriorment, s'enderrocarà el viaducte que creua la ciutat. L'Ajuntament de Girona ja ha assegurat en més d'una ocasió que creuen que l'Estat no té cap intenció de fer aquestes obres. Sobre aquests assumpte tampoc hi ha cap confirmació oficial.



Escolta tota l'entrevista a Ràdio Girona: