Augmenta el trànsit en el tram gironí de l'AP-7 després d'una setmana sense peatges

Es nota principalment durant les hores punta

Aquest dimarts ha fet una setmana que els conductors circulen per l'AP-7, l'AP-2, la C-32 nord i la C-33 sense haver d'abonar el peatge i la sensació majoritària entre els usuaris – a falta de dades oficials dels governs espanyol i català- és que el trànsit ha augmentat en aquests trams.

És el cas de l'Ignasi, un usuari del tram gironí de l'AP-7 que es desplaça habitualment a Perpinyà, que assegura que hi ha vist "més cotxes del normal". Al tram tarragoní, s'ha notat especialment entre els camioners, que ara demanen més espai per estacionar els vehicles. A l'AP-2, els conductors també han percebut més trànsit. Mario Chaparro, que viatja de Madrid a Abrera, destaca que a més d'estalviar-se els peatges "es guanya en seguretat".

El primer exemple de l'augment de trànsit en les autopistes alliberades es va viure diumenge passat en el primer cap de setmana sense peatges. Segons el coordinador de mobilitat i seguretat viària del Servei Català de Trànsit, Òscar Llatje, aquest augment es va concentrar en unes hores específiques – de les 12 del migdia a la mitjanit – accentuant sobretot el pic que es va produir a partir de les 7 de la tarda. De fet, les xifres van superar els valors del diumenge equivalent de l'any 2019, situant-se un 7% per sobre. Un fet que Llatje ha qualificat "d'inaudit", ja que, fins ara, els valors se situaven en un 8% per sota si es feia la comparativa amb les dades del 2019, durant la franja compresa entre dilluns i dijous.

El coordinador de Trànsit també assenyala que van tenir "mala sort" pel que fa als accidents. Tot i no registrar víctimes, van generar moltes aturades a l'AP-7. "Les retencions per accidents han augmentat un 93% respecte al 2019, així com les avaries que ho han fet un 60%", ha explicat. En aquest sentit, Llatje considera que es pot lluitar "poc" contra la demanda, tot i que assenyala que es posaran en marxa "mesures pal·liatives" fins que es normalitzi la circulació en els punts on s'han alliberat els peatges. "Encarem aquesta setmana i la que ve amb incertesa, farem previsions, però també ens podem equivocar", ha avisat.

Més trànsit en hores puntes al tram gironí de l'AP-7

Una setmana després de la finalització de la concessió de l'AP-7, els conductors que circulen freqüentment el tram gironí destaquen que el trànsit ha crescut, sobretot en les hores punta. Tots els usuaris entrevistats han afirmat que ells ja hi passaven quan era una via de pagament, però al llarg d'aquesta setmana han vist com el nombre de cotxes ha augmentat.

L'Ignasi explica que cada setmana agafa l'autopista per anar fins a Perpinyà. El dijous de la setmana passada ja va poder fer el tram gironí sense pagar cap peatge, tot i que de tornada va veure que hi havia "més cotxes del normal". Aquest dimarts al matí, l'Ignasi tornava a circular en sentit nord. De tota manera, ha explicat que no ha vist tants cotxes com l'altre dia, segurament perquè no ha coincidit amb una hora punta.

És el cas d'un altre conductor que cada dia va a treballar fins a Figueres, en Narcís, i ha assegurat que des d'aquesta setmana s'ha trobat amb més vehicles a l'autopista. El conductor gironí assegura que no ha notat més presència de camions, però sí de turismes.

Per altra banda, en Jaume també és un habitual de l'autopista. En el seu cas va fins a Llançà (Alt Empordà) per passar-hi uns dies amb la seva dona. Aquest dimarts al matí ha vist com hi havia molt més trànsit a l'AP-7 que en comparació amb "fa dos mesos", malgrat que al juliol era temporada turística.