El desdoblament de l'Eix Transversal entrarà en funcionament el 4 gener de 2013

Les obres s'han acabat mig anys abans del que es preveia inicialment

La Generalitat retornarà aquestes inversions a la concessionària a través del mètode del peatge a l'ombra, amb una xifra que s'estima en menys de 70 milions d'euros a l'any de mitjana i que es calcula segons el número de vehicles que utilitzen la infraestructura.

El primer projecte de la C-25 es va inaugurar el 1997, amb una sola via per sentit. Per millorar la seguretat i la mobilitat que oferia la infraestructura, la Generalitat va iniciar les obres de desdoblament de la carretera, que van començar a partir de 2010 en la majoria del traçat, tot i que alguns trams ja es van iniciar un any abans.

A partir de gener de 2013, l'autovia funcionarà amb un mínim de dos carrils per sentit, amb trams de tres carrils per sentit en les zones de més volum de trànsit, com al pas per Manresa o a la intersecció amb la C-17. En els trams de més pendent, com el coll de Ravell, s'habilitaran tres carrils de pujada i dos de baixada.

El projecte ha aprofitat la calçada de l'antiga C-25 i ha desdoblat la via per construir una autovia de dos carrils, que s'estendrà per 153 quilòmetres entre la plana de Lleida, la Catalunya Central i Girona. Entre 8.000 i 17.000 vehicles de mitjana utilitzen aquesta infraestructura diàriament, amb un percentatge d'entre el 20% i el 30% de vehicles pesants, segons el tram.

El Govern estudia aplicar l'eurovinyeta

El Govern estudia aplicar l'eurovinyeta als camions de mercaderies provinents d'Europa que circulin per la C-25. Tot i que l'Estat no ha autoritzat encara a la Generalitat aquesta possibilitat, l'executiu català podria prendre igualment la decisió d'aplicar l'eurovinyeta.

Uns 4.000 treballadors de Cedinsa han treballat en l'execució de l'obra, que inclou una cinquantena de viaductes, 14 túnels i 40 enllaços. El conseller Recoder també ha valorat la integració ambiental de la infraestructura amb el paisatge, que inclou diversos 'ecoductes', falsos túnels que uneixen els terrenys que la via ha separat, per afavorir el pas de la fauna.

A més de la C-25, la concessionària Cedinsa, participada per Comsa Emte, Copisa, Copcisa, i FCC, també gestiona les autovies C-16 (Eix del Llobregat), C-35 (Maçanet-Platja d'Aro), i C-17 (Centelles-Vic-Ripoll).