Foment no descarta connectar les estacions de tren de Girona amb un túnel subterrani

El regidor Carles Ribas creu que "no hi ha voluntat" de soterrar el tren convencional ni enderrocar el viaducte

L'esperada reunió entre Foment i l'Ajuntament de Girona per tractar algunes propostes relacionades amb l'arribada de l'alta velocitat ha estat bastant diferent del que es preveia d'entrada. L'alcalde i els portaveus dels grups municipals van decidir no anar a Madrid després que la ministra, Ana Pastor, anunciés que no hi seria. Finalment, al reunió ha estat entre el regidor responsable del projecte ferroviari, Carles Ribas, i el secretari general d'infraestructures.

La reunió havia de servir per tractar una proposta feta per l'Ajuntament de Girona. Ribas ha recordat que com que sembla que l'estació provisional del TAV a la ciutat pot acabar essent definitiva, el consistori vol que Foment es comprometi a fer algunes actuacions per evitar que la zona del Parc Central quedi "empantanegada". La proposta principal passa per fer un pas soterrat entre les dues estacions i enderrocar el 'finger' provisional que s'hi fa.

A la sortida de la reunió, Ribas ha assegurat que sortia "satisfet" perquè hi ha hagut entesa i, al seu parer, Foment ha "entès" que no és un sobrecost absurd, sinó una necessitat per a la ciutat. Tot i això, i després d'altres incompliments de Foment, Ribas ha assegurat que volen esperar a que hi hagi un "compromís ferm" que posi "negre sobre blanc" quina serà la intervenció final a Girona.

Segons Ribas, el compromís actual de Foment passa en estudiar la proposta tècnica de l'Ajuntament de Girona i negociar-la amb Adif per incloure les modificacions a l'estació provisional durant les obres de reposició de la llosa, que s'han de fer l'any vinent. "El que és molt important és que ara tenim un interlocutor clar, ens hem emplaçat a parlar la setmana vinent per veure com avançat tot plegat", ha explicat el regidor.

El regidor ha explicat que l'execució d'aquest túnel exclusiu per a passatgers permetria recuperar les sis andanes d'autobusos que ara es perden i poder destinar "a altres finalitats" l'edifici de 1.200 metres quadrats que s'aixecarà damunt la llosa del parc Central i que servirà d'accés a les andanes de l'alta velocitat. Segons Ribas, la inversió seria d'uns 7 o 8 MEUR (milions d'euros), una xifra "assequible" però que significaria una diferència abismal per a la ciutat, que podria recuperar millor l'espai del Parc Central.

Durant la reunió també han parlat d'altres assumptes pendents a la ciutat, com ara el soterrament del tren convencional i el posterior enderrocament del viaducte. Segons Ribas, ha quedat confirmat el que "el regidor s'olorava" i és que no hi ha voluntat de dur a terme aquestes obres. Tot i això, ha lamentat que no hi hagi cap declaració oberta a la ciutadania de la màxima responsable de Foment explicant que l'obra no es farà.

Ribas també ha transmès a Foment el "malestar" que ha provocat a Girona que encara no tinguin cap comunicació oficial sobre quan arribarà el TAV a la ciutat. Segons el regidor, no li han confirmat que fos el 8 de gener. "Li he fet arribar el missatge de l'alcalde, que és una falta de respecte que no ens comuniquin la data i que ara ens vulguin fer creure que no n'hi ha", ha conclòs el regidor.