'Terra Pagesa', una nova marca amb productes de proximitat

Unió de Pagesos es proposa arribar en deu anys a vendre un 10% de la producció catalana a través de canals directes

El projecte, que compta amb el suport d'institucions com ara la Diputació de Girona, tindrà una pàgina web (www.terrapagesa.cat) on els consumidors podran trobar tota la informació dels productors que en formen part i els seus productes. UP els oferirà assessorament però qui acabarà decidint tot allò relacionat amb la comercialització, com ara els preus, serà el productor. El fet d'agrupar-se tots en aquesta mateixa marca ha de permetre també una garantia de qualitat i de compliment de les normatives vigents.

Entre el ventall de productes que estaran a la venda figura arròs, aviram i ous, bolets, cereals, cervesa, cítrics, confitures, conills, conserves, salses i condiments, embotits, flor i planta ornamental, fruita dolça, fruita seca, licors, llegums, llet, formatges i productes lactics, mel, oli i olives, plantes aromàtiques, porcí, oví, sucs, vedella, verdures i hortalisses, vi i cava.

La iniciativa té com a principal objectiu fomentar la venda dels productes de la pagesia i agricultors directament al consumidor i sense que hi hagin intermediaris. D'aquesta manera, els preus podran ser més ajustats, ja que es reduirà el consum de petroli per al seu transport alhora que també anirà en favor del medi ambient perquè es contaminarà menys.

Quatre canals diferents

Des del sindicat, proposen quatre modalitats de comercialització com són ara els punts de venda, la venda a mercats, la venda directa en la pròpia explotació i la venda directa al domicili. Des d'UP recorden que les últimes modificacions a la llei de comerç catalana permet a la pagesia "actuar amb llibertat" a l'hora d'organitzar-se per poder dur a terme la venda directa des de les seves explotacions d'una "forma més eficient".

Totes aquestes modalitats incorporaran tant les ofertes als consumidors directament, com als col·lectius de consumidors (cooperatives de consumidors, hoteleria, restauració i menjadors escolars, hospitals, llars de persones grans, entre d'altres).

Un altre dels aspectes positius és que la marca està pensada per fomentar el "consum responsable" ja que les relacions comercials entre productor i consumidor s'han d'ajustar als criteris de "racionalitat" i "sostenibilitat", juntament amb d'altres com ara la preservació del medi ambient, entre d'altres.

Des del sindicat, recorden que la pagesia catalana compta amb una llarga història de tradicions i produccions molt variades, així com mètodes de conreu respectuosos amb el medi ambient que es combinen amb una cuina i una cultura lligada al món rural.

Arribar a vendre un 10% del total de producció catalana

La marca vol ser una eina més de treball i respon als objectius que el sindicat es va marcar durant la 10a Assemblea celebrada a Olot fa dos anys i on es va fixar l'objectiu d'impulsar la venda directe dels productes. La fita és aconseguir que un 10% del total de producció agrària catalana es faci a través d'aquesta venda directe i sense intermediaris. El termini fixat per aconseguir-ho seran deu anys.

D'altra banda, el sindicat vol col·laborar amb el Banc dels Aliments amb una aportació de 1.000 quilos de Poma de Girona.