Comencen les obres de la part soterrada de la MAT a l'Alt Empordà

Les tuneladores que excaven el túnel transfronterer que creua els Pirineus ja han perforat el 60% del traçat

Les obres de la rasa que ha de creuar l'Alt Empordà, i per on els 400 kV passaran soterrats, era la part dels treballs de la interconnexió que anaven més endarrerits a la part catalana. A l'altra banda de la frontera, la francesa RTE ja fa mesos que els ha començat.

En total, la rasa tindrà 30 quilòmetres i creuarà onze termes municipals, des de Santa Llogaia d'Àlguema (on hi haurà l'estació conversora) fins a la Jonquera. Segons ha concretat el delegat de Red Eléctrica a Catalunya, la companyia ja ha començat les obres amb diverses feines prèvies i s'espera que, d'aquí a un parell de setmanes, quan hagin arribat tots els materials, els operaris ja comencin a obrir la rasa.

De moment, s'han portat a terme dues perforacions dirigides als termes de Biure i Capmany. Lluís Pinós ha concretat que l'objectiu d'aquestes perforacions és fer uns microtúnels per salvar dues rieres que hi ha a la zona.

En total, la rasa s'ha subdividit en divuit trams. Tindrà una fondària d'un metre i mig i una amplada d'uns tres metres. Al seu interior hi passaran quatre cables, que transportaran l'alta tensió a través de la comarca, fins arribar al túnel transfronterer.

Les obres no es faran de manera seqüencial, sinó que Red Eléctrica anirà obrint el terreny a mesura que arribi a acords amb tots els propietaris afectats. "A cadascun dels divuit trams, els treballs es faran de manera individualitzada", ha concretat el delegat de Red Eléctrica a Catalunya.

Més d'un any d'obres

Lluís Pinós concreta que la previsió és tenir enllestida aquesta part de l'obra "a finals del 2013 o principis del 2014". Per construir la rasa s'aprofitaran camins existents, que es rehabilitaran un cop acabin els treballs.

La línia s'endinsarà al subsòl a partir de Santa Llogaia d'Àlguema. Fins aquí, els 400 kV seran aeris -és a dir, passaran per torres- i en corrent altern. A partir de l'estació conversora, un cop la MAT passi per sota terra, es convertirà el corrent altern en continu, perquè sinó tant els costos de construcció com els de manteniment es multiplicarien.

A partir del moment en què la línia se soterri, per condicionants tècnics, també se'n rebaixarà la tensió fins a 320 kV. D'aquesta manera, en el moment de creuar la frontera, la MAT tindrà una potència més baixa, i no tornarà a recuperar els 400 kV fins que no torni a sortir a l'exterior, ja a la subestació de Baixàs.

Un 60% del túnel, perforat

D'altra banda, Lluís Pinós també ha concretat que els treballs de perforació del túnel transfronterer avancen a bon ritme. Sobretot, a la boca sud -la de la Jonquera- on la tuneladora Albera ja fa vuit mesos que va començar a perforar. En total, aquest enorme cuc de ferro ja ha excavat 4,7 quilòmetres de túnel.

A la banda de la Catalunya Nord, la seva bessona -la Canigó- porta perforats uns 400 metres, d'ençà que ara fa poc mes d'un més es va posar en marxa. "En global, doncs, ja s'han excavat 5,1 quilòmetres, la qual cosa correspon al 60% del traçat de la infraestructura", ha ressaltat Pinós.

Finalment, el delegat de Red Eléctrica també ha parlat del tram de la MAT entre Bescanó (Gironès) i Santa Llogaia d'Àlguema. Aquí, la línia serà aèria i el projecte encara està en fase d'al·legacions. "Preveiem que les obres d'aquest tram puguin començar a cavall del primer i segon trimestre de l'any vinent", ha conclòs Lluís Pinós.