El Govern estudia fer pagar peatges als camions que recorrin tot l'Eix el 2013

La taxa només s'aplicaria als vehicles de gran tonatge que facin els 150 quilòmetres de la nova autovia sencers

L'executiu aposta perquè l'Eix Transversal, que uneix Girona amb Lleida, es converteixi en una via de peatge per als camions de llarg recorregut que utilitzen aqueta carretera com a porta d'entrada i sortida entre França i l'Estat. Fins ara, la Generalitat ha estat esperant que el govern espanyol aprovés la posada en marxa de l'anomenada eurovinyeta, una taxa impulsada fa sis anys des de la Unió Europea i pensada per gravar els camions de més de 3,5 tones en aquells eixos considerats d'alta capacitat i de llarg recorregut, que tenen una elevada utilització de vehicles de pas, essencialment de transport de mercaderies.

Segons han confirmat a l'ACN des del Departament de Territori i Sostenibilitat, la voluntat és aplicar el peatge només a aquells camions que facin tot el recorregut de l'Eix Transversal i en cap cas a aquells que només facin recorreguts interns. Per altra banda, han explicat que la intenció no és construir peatges físics amb barrera, sinó modalitats més avançades i tecnològiques. De fet, per exemple en altres països on ja s'ha aplicat, els conductors porten un dispositiu tipus teletac.

D'aplicació obligatòria a partir del 2016

L'eurovinyeta serà obligatòria en virtut d'un mandat europeu que entrarà en vigor a partir del 2016 per a tots els camions i el 2020 per a la resta de vehicles. La Generalitat considera que caldria aplicar-ho conjuntament a tot Espanya i per això ho han demanat reiteradament al Ministeri de Foment, però de moment la resposta es fa esperar.

Peatge a l'ombra

El desdoblament complet de l'Eix Transversal entrarà en funcionament el gener de 2013, mig any abans del previst. El projecte ha aprofitat la calçada de l'antiga C-25 i ha desdoblat la via per crear una autovia de dos carrils, que s'estendrà per 153 quilòmetres entre la plana de Lleida, la Catalunya Central i Girona. Entre 8.000 i 17.000 vehicles de mitjana utilitzen aquesta infraestructura diàriament, amb un percentatge d'entre el 20% i el 30% de vehicles pesants, segons el tram.

El cost del desdoblament ha comptat amb el pressupost de 733,8 milions d'euros i s'han executat a través d'una concessió pública a Cedinsa, que també gestionarà i farà el manteniment de la infraestructura fins l'any 2040. La Generalitat retornarà aquestes inversions a la concessionària a través del mètode del peatge a l'ombra, amb una xifra que s'estima en menys de 70 milions d'euros a l'any de mitjana i que es calcula segons el número de vehicles que utilitzen la infraestructura.