La comissió d'absentisme de Girona resol dotze casos aquest curs

L'Ajuntament incorpora una tècnica que es dedicarà en exclusiva a combatre aquestes situacions

La comissió d'absentisme de Girona ha resolt dotze casos d'alumnes que faltaven regularment a l'escola o a l'institut al llarg d'aquest curs. Són situacions que ja s'havien cronificat i on els estudiants se saltaven com a mínim el 25% de les classes.

A l'hora de combatre l'absentisme, la comissió aposta per fer mediació amb les famílies i esgotar totes les altres opcions abans de recórrer a fiscalia, perquè aquesta via "és complexa" i no acaba de ser prou efectiva. "No hi renunciem, però sempre que ho puguem evitar ho farem; aquest serà sempre l'últim pas", concreta el regidor d'Educació, Àdam Bertran.

Aquest curs 2020-2021 la comissió ha tractat 49 casos i en té deu més en estudi. I de fet, cap d'ells ha acabat a fiscalia.

És el que es coneix com a absentisme regular (en què les faltes superen el 25% de les classes mensuals) o absentisme crònic (més del 75%). Sobretot, una de les etapes que més es vigilen són aquells cursos que suposen el final de la primària (5è i 6è) i els del principi de canvi de cicle a secundària (1r i 2n d'ESO).

D'ençà que es va crear a finals del 2009, la comissió d'absentisme va tractar una mitjana d'entre 30 i 40 casos per curs escolar. La situació, però, va donar un tomb al llarg dels cursos 2015-2016 i 2016-2017. Perquè llavors, es va arribar fins als 81 i 92 casos.

Des d'aleshores, la xifra va davallar fins a situar-se al voltant de la seixantena (deixant de banda el curs passat, en què no se'n va tractar cap arran de l'esclat de la pandèmia i el confinament). De moment, aquest 2020-2021, quan encara falta un mes i mig per acabar el curs, la comissió contra l'absentisme ha tractat 49 casos (dels quals onze corresponen a primària i la resta, a secundària). A més, en té una desena més en estudi.

De moment, de tots aquests, la intervenció de la comissió ha permès resoldre'n dotze. Tots, mitjançant la via pedagògica i de la mediació amb les famílies. Segons concreta el responsable del Programa d'Absentisme i membre de la comissió, Héctor González, això s'ha aconseguit bé sigui a través del mateix centre educatiu, bé sigui mitjançant la intervenció de l'equip psicopedagògic o de serveis socials, bé sigui a través dels policies (que han actuat com a tutors parlant amb els pares).

Evitar la fiscalia

Tant Bertran com González han destacat que, sobretot, allò que es vol des de la comissió és impulsar la via pedagògica. "El nostre objectiu no és reforçar la part punitiva, sinó buscar vies pedagògiques que ens ajudin a convèncer les famílies i els infants que anar a l'escola no va en detriment de ningú, sinó que dona igualtat d'oportunitats", diu el regidor d'Educació. I hi afegeix: "Per tant, allò important és buscar l'assistència regular a les classes".

En aquesta línia, la comissió evita recórrer a fiscalia. També perquè anar-hi suposa obrir un camí "complex" i que no és prou eficient, ja que suposa allargar la resolució del cas. "Allò que es fa és derivar-ho a l'equip d'atenció a la infància i a l'adolescència, i es miren de posar mesures perquè l'alumne retorni a l'escola o a l'institut", explica González.

"Busquem tant l'eficàcia com l'eficiència, i això també vol dir solucionar el cas de la manera més ràpida possible", concreta per la seva banda l'inspector del Departament d'Educació Lluís Hernández. "No renunciem a la via de la fiscalia, però sempre serà l'últim pas; allò que volem és potenciar les mesures pedagògiques", resumeix el regidor. I de fet, com a prova, aquest any cap dels casos que ha tractat la comissió ha acabat davant la fiscalia.

Tècnica en exclusiva

Precisament, per potenciar el camí de la mediació, l'Ajuntament ha incorporat una tècnica que es dedicarà en exclusiva a prevenir i fer front a l'absentisme. "És una figura nova a la ciutat i creiem que la seva feina donarà fruits tant a curt com a mig termini", ha destacat Àdam Bertran, en referència a aquells casos que ja s'han cronificat.

En referència als casos d'absentisme, el regidor d'Educació no ha precisat si hi ha alguna zona de la ciutat on se n'hagin detectat més. "Més que les escoles o instituts, allò que ens preocupa són els infants i joves", ha dit. Sí que ha afegit, però, que els casos detectats aquest curs 2020-2021 suposen el 0,4% de l'alumnat de primària i secundària de la ciutat.

L'inspector del Departament també ha volgut fer incís en què "la feinada" a l'hora de combatre l'absentisme, sobretot, es porta a terme des de les mateixes escoles i instituts. "El 90% dels problemes es resolen als mateixos centres", ha explicat, en referència als casos puntuals o moderats d'absentisme.

Tant Lluís González com Àdam Bertran també han explicat que, de moment, no tenen "evidències" sinó "sensacions" que la pandèmia pugui haver influït en l'absentisme. L'inspector del Departament sí que ha concretat, però, que aquella "por" que hi havia a principi de curs s'ha anat dissipant, i que les escoles es veuen com a entorns segurs.

Per últim, des de la comissió també es vol treballar de bracet amb escoles i instituts per unificar i estendre estratègies que funcionen a l'hora de combatre l'absentisme. Per exemple, que cada centre tingui un referent entre la seva plantilla per tractar la problemàtica.