111 alcaldes gironins ja han signat el manifest que exigeix a elèctriques i Govern evitar crisis com la de la nevada

El text exigeix al Govern que faci més 'àgils' els protocols per emergències

  • El manifest s'ha signat aquest matí a l'Ajuntament de Lloret de Mar © ACN
    El manifest s'ha signat aquest matí a l'Ajuntament de Lloret de Mar © ACN
  • La sala de plens de l'Ajuntament de Lloret de Mar s'ha quedat petita © ACN
    La sala de plens de l'Ajuntament de Lloret de Mar s'ha quedat petita © ACN
L'Ajuntament de Lloret de Mar ha escenificat aquest dilluns la sensació que han patit molts alcaldes –i municipis- gironins arran del temporal. Caos, nombroses hores a les fosques i manca d'informació. La sala de plens del consistori s'ha quedat petita per a la celebració del ple extraordinari que s'ha convocat al migdia. Sobre la taula, només hi havia un únic punt de l'ordre del dia, que s'ha aprovat per unanimitat: la lectura del manifest per evitar que una crisi com la passada es repeteixi.

L'alcalde de Lloret de Mar, Xavier Crespo, ha anat desgranant, una per una, totes les demandes i crítiques que conté l'escrit. 'Volem aixecar un clam perquè l'experiència que ens ha tocat patir no es repeteixi mai més', ha ressaltat Crespo. I ha afegit: 'Durant les fases més crítiques de la crisi hem patit nombroses dificultats, sobretot perquè la manca de subministrament elèctric s'ha allargat molt més del que seria desitjable'.

El manifest exigeix a a les elèctriques que assumeixin 'la responsabilitat i les conseqüències' que ha comportat la manca de llum, i exhorta el Govern a obligar les companyies a restablir tots els punts de subministrament i elaborar una auditoria de l'estat de la xarxa a la demarcació. A més, també reclama que la Generalitat revisi els protocols d'actuació i els serveis de comunicacions en cas d'emergència 'per fer-los més àgils i operatius'.

Per últim, també es demana al tripartit que s'obri una línia d'ajudes d'urgència per als municipis, que permeti afrontar les despeses extraordinàries a les quals els municipis han hagut de fer front arran del temporal. 'Gosem alçar la veu col·lectivament per reclamar canvis als protocols d'actuació, recursos i disculpes a qui pertoqui la responsabilitat, perquè si en un futur s'esdevé una nevada o altres situacions d'emergència no haguem de patir una situació com la que hem viscut els darrers dies', ha conclòs Crespo.

El manifest d'alcaldes, que es va començar a enviar el divendres, ja compta –en només tres dies- amb nombroses adhesions. De fet, 111 alcaldes de la demarcació, de tots els colors polítics, s'hi ha adherit. Xavier Crespo ha avançat que l'escrit també es farà arribar a la resta de territoris de Catalunya, i també a l'Associació i a la Federació Catalana de Municipis. 'Esperem ara que l'escrit sumi adhesions com una bola de neu', ha ressaltat Crespo.

Recuperar la normalitat

De fet, Lloret de Mar ha estat un dels municipis més afectats per la caiguda de torres i la manca d'electricitat. Els seus ciutadans han hagut de suportar estar a les fosques, i patir fred, fins aquest cap de setmana. I ahir, quan semblava que la situació s'havia restablert, la caiguda d'una torre d'alta tensió entre Tordera i Lloret de Mar, va tornar a sumir en l'obscuritat nombroses poblacions de la Costa Brava.

Aquest matí, la població ha recuperat l'electricitat, tot i que en precari, perquè encara hi ha generadors funcionant. 'Endesa no ens pot donar garanties que no hi haurà més talls, però diuen que serà de manera puntual i en determinats punts; en baixa tensió hi hauran eventualitats perquè la xarxa està molt malmesa', ha indicat Xavier Crespo.

L'alcalde també ha afegit que, de moment, i en previsió de possibles complicacions, no es retirarà cap dels vuit generadors que hi ha funcionant al municipi (i que ahir van tornar a instal•lar-se després de la nova apagada). 'Ara hem superat l'emergència, però ara hem d'estar en auditoria permanent dels treballs que es fan i dels que no, perquè aquesta situació de precarietat acabi quan més aviat millor', ha ressaltat Crespo. I ha conclòs, en referència a les compensacions: 'A més, els ciutadans el que desitgen ara és no pagar el proper rebut'.

Allau de reclamacions

Precisament, mentre a la sala de plens s'estava celebrant el ple extraordinari, els baixos de l'Ajuntament bullien de ciutadans que s'esperaven per presentar una reclamació. Només aquest matí, se n'han atès 350. Pèrdues de petites empreses per la manca de llum, electrodomèstics fets malbé i queviures llançats per manca de fred, són algues de les nombroses queixes que els veïns volen fer arribar a la companyia per reclamar que se'ls compensi.

'Va ser una aventura; vam haver de donar voltes per tot arreu buscant una estufa de gas per escalfar-nos i un fogonet per escalfar el menjar; al tercer dia, però, no vam poder més i vam marxar a un hotel del Maresme', explica un dels veïns, Joan Perelló. L'home, que també té una petita empresa de lloguer d'apartaments, critica que a més de les pèrdues de 'temps, paciència i nervis', també hi ha de sumar la marxa dels clients que s'hostatjaven als habitatges.

Una mica més enllà, en un altre racó del mostrador, hi ha la Judith Rifà. Viu en una zona boscosa de Roca Grossa i, al final, va optar per comprar-se un generador. 'A casa ho tenim tot elèctric; no hi havia fornet per cuinar ni aigua calenta, el carrer estava tancat i vaig haver de reclamar que el vinguessin a obrir', explica. I hi afegeix, mentre acaba d'omplir la reclamació: 'Ha estat tot una mica excessiu: Hi ha necessitat d'estar així?'.