Absolen un conductor que va circular en contra direcció per l'autopista

L'acusat, que s'enfrontava a tres anys de presó i vuit de retirada de carnet, assegura que la senyalització de les obres el va confondre

Els fets que ara s'han sentenciat van tenir lloc el 16 de maig d'aquest 2012. El conductor, un home guineà de 58 anys, se n'anava de viatge a Eivissa. L'home va decidir anar fins a l'aeroport amb el seu cotxe, un Renault Scénic, i deixar-lo a l'aparcament.

L'acusat va agafar l'autopista a l'alçada de Figueres però, com va assegurar al judici, es va confondre "amb les fletxes i les marques que hi havia al terra" arran de les obres d'ampliació de l'AP-7. Arran d'això, va enfilar l'autopista en contra direcció i, durant una bona estona, va conduir en sentit contrari. Els Mossos d'Esquadra el van aturar a l'alçada de Sant Julià de Ramis (Gironès), quan ja havia fet 34 quilòmetres.

El fiscal acusava l'home d'un delicte de conducció temerària amb un manifest menyspreu per la vida dels demès. Li demanava una condemna de 3 anys de presó, vuit de retirada de carnet i haver de pagar una suculenta multa de 6.000 euros.

Durant el judici, l'acusat va explicar que, a l'hora d'agafar l'autopista a Figueres, es va "perdre" perquè va veure "diverses fletxes" pintades al terra. No va ser fins al cap d'uns quants quilòmetres circulant en contra direcció, quan es va adonar que s'havia equivocat.

Aleshores, els nervis li van jugar una mala passada i només va saber posar els quatre intermitents -per alertar la resta de conductors- i situar-se al carril de l'esquerra del tot, deixant els altres dos lliures per als vehicles que li vinguessin de cara.

Aquesta versió, però, tan sols coincidia en part amb la dels agents dels Mossos d'Esquadra que el van interceptar. Tot i admetre que l'acusat havia posat els quatre intermitents, alguns mossos van explicar que l'home circulava a uns 140 quilòmetres per hora i que -fins i tot- van haver d'apartar-se amb el cotxe per no xocar amb ell.

De manera involuntària

El Jutjat Penal Número 1, però, dóna plena credibilitat al relat dels fets de l'acusat. La sentència recull que el conductor va enfilar l'AP-7 en contra direcció "de manera involuntària", però admet que no volia provocar cap accident. En aquest punt, la sentència indica que, com que l'home estava molt nerviós, "no va saber reaccionar de cap altra manera" i va optar per posar els quatre intermitents i apartar-se tot el possible del carril per on circulaven els camions.

Durant els més de 30 quilòmetres que va conduir en sentit contrari, l'acusat va passar pel costat d'algunes sortides de l'AP-7 i d'una àrea de servei. La sentència, però, entén que el conductor no les hagués vist perquè estava "molt perdut i tenia molt de pànic".

A més, el jutjat també subratlla que no s'ha acreditat que l'home circulés a més de 120 quilòmetres per hora. I és que, com recull la sentència, els mossos van calcular la velocitat del cotxe basant-se en l'estona que va passar d'ençà que van rebre l'avís i fins que van aconseguir aturar el cotxe. "Però això no permet calcular de manera exacta la velocitat a què circulava", conclou l'escrit.