L'estació de Renfe a Girona serà intermodal també per al TAV i els autobusos

Es construirà un passadís subterrani que permetrà connectar les dues estacions

La reunió entre tècnics d'Adif i els grups municipals de Girona és conseqüència directa de la visita que la setmana passada el president de l'empresa pública, Enrique Verdeguer, va fer a les obres del TAV. Allà mateix, i en una trobada llampec que es va fer dins un tren de proves, l'alcalde de Girona va arrencar a Verdeguer el compromís de celebrar aquesta reunió a dues bandes.

L'objectiu que perseguia l'Ajuntament era el de proposar millores al projecte de l'estació provisional del TAV, davant del risc que acabi convertint-se en definitiva. La reunió s'ha fet avui a l'Ajuntament de Girona i, per part d'Adif, hi han assistit sis tècnics i el director de la línia de l'alta velocitat entre Barcelona i la frontera, Rafael Rodríguez.

D'aquesta trobada ja n'han sortit compromisos, que la setmana vinent les dues parts posaran sobre paper amb un protocol d'intencions. El regidor d'Urbanisme, Carles Ribas, ha assegurat que "per primer cop s'han pogut establir ponts" entre el consistori i Adif, i pactar que un túnel subterrani -exclusiu per a passatgers- connecti l'actual estació de Renfe amb les andanes per al TAV i els autobusos.

Actualment, el projecte de l'estació provisional preveu aixecar un edifici de 1.200 metres quadrats damunt la llosa de l'antic parc Central. Funcionarà com a vestíbul, des d'on s'accedirà al subsòl, i estarà connectat amb l'estació de Renfe mitjançant un passadís exterior -un finger- de 42 metres de llargada i porxos metàl·lics.

D'uns 80 metres de llargada

El que s'ha acordat avui és, doncs, construir una altra connexió entre estacions, aquest cop per sota terra. Es tracta d'un túnel subterrani que farà uns 80 metres de llargada, i que -un cop s'enllesteixi- permetrà eliminar el finger exterior.

Els passatgers accediran al túnel des de l'interior de l'edifici de l'estació convencional. L'entrada se situarà a tocar de les actuals guixetes de Renfe i, des d'aquí, el túnel arribarà fins al nivell -1 de la nova estació. El seu final es trobarà gairebé a sota d'on ara hi ha l'edifici de l'Estació-Espai Jove, que és on els plànols preveuen que s'hi aixequi l'estació definitiva per al TAV.

No serà abans del 2014

El regidor d'Urbanisme de Girona, però, ja ha advertit que en el millor dels escenaris, el túnel no serà una realitat abans del 2014. És a dir, un cop els combois de l'alta velocitat -si es manté la darrera previsió d'abril del 2013- ja faci mesos que circulin pels túnels urbans.

"Preveiem que abans de finals d'aquest any puguem tenir l'avantprojecte del pas subterrani, però després caldrà licitar-lo i engegar l'obra", ha indicat el regidor d'Urbanisme. Carles Ribas confia que l'Estat posi diners per fer l'obra en breu, perquè -com assegura- haurien de sortir dels què els PGE destinen a la línia de l'alta velocitat.

Un cop el túnel entri en servei, s'eliminaria el finger exterior i s'habilitaria un punt únic de venda de bitllets, que es trobaria a l'estació de Renfe. "Hi haurà un únic punt de venda de bitllets", ha precisat Carles Ribas. Això permetrà, doncs, que l'estació del tren convencional funcioni com una veritable estació intermodal (des d'on es puguin comprar bitllets de Rodalies, per al TAV i també per a autobusos).

A més, el regidor d'Urbanisme també precisa que, amb la construcció del passadís subterrani, es podran recuperar sis andanes per a autobusos que ara es perden (ja que els ocuparan serveis de l'estació provisional del TAV).

L'edifici provisional, cedit a la ciutat

Carles Ribas, fins i tot, ha anat més enllà i ha plantejat que, un cop el túnel estigui construït i l'estació de Renfe funcioni com a finestreta única, Adif pugui cedir l'edifici de l'estació provisional a la ciutat. "Serà aleshores quan s'obriria un procés ciutadà per decidir què s'hi faria, si mantenir-lo i destinar-lo a altres usos o, si es considera adient, enderrocar-lo", ha dit el regidor d'Urbanisme.

El regidor també ha precisat que, tot i que s'hagi pactat amb Adif construir aquest túnel per connectar les estacions, la ciutat no renuncia a portar a terme el projecte ferroviari en la seva globalitat. És a dir, a executar les fases que comprenen el soterrament del tren convencional al seu pas per la ciutat i l'enderroc del viaducte.