Rajoy diu que l'abril de 2013 entrarà en funcionament el TAV Barcelona-Perpinyà

Ha afirmat que és "molt important" que es compleixi aquest compromís en una trobada a París amb Hollande

Les infraestructures han estat, juntament amb l'energia, un dels eixos d'aquesta cimera Franco-Espanyola on Rajoy ha assistit acompanyat dels ministres d'Exteriors, Interior, Foment, Indústria, i Agricultura i els dos governs han coincidit a demanar a la UE celeritat en l'aplicació de les mesures per a la integració fiscal i bancària.

Tan Rajoy com el president francès han destacat la importància dels acords signats i han parlat de la connexió entre França i l'Estat pel TGV. A la roda de premsa, Rajoy ha afirmat que per al govern espanyol és "important refermar el compromís que els primers trens d'alta velocitat Barcelona-Figueres-Perpinyà començaran a circular a l'abril".

Hollande, per la seva banda ha assegurat que les converses sobre les línies del TGV han permès "progressos importantíssims" perquè "es podrà anar amb TGV des de Perpinyà a Barcelona sense canviar de tren i fins i tot podrem anar més ràpid".

L'executiu espanyol compleix d'aquesta manera l'últim calendari que s'havia fixat per fer arribar el TGV a la frontera francesa. Aquest dilluns el president d'ADIF, Enrique Verdaguer, ja va avançar que es farien realitat aquests terminis. Malgrat que el 2013 és també l'any en què es liberalitzarà el transport de passatgers per ferrocarril, RENFE ja inclou els guanys en passatgers i recaptació del TGV fins a França a les seves previsions.

Obres fins a Figueres acabades abans de cap d'any

A la declaració compartida que han signat a l'Elisi els dos presidents, l'Estat i França recorden la "importància" que tenen per als dos països les infraestructures i els serveis de transports, i apunten que la intensificació dels intercanvis entre els dos estats és "una prioritat", especialment en el període de crisi actual.

Rajoy i Hollande "celebren" els progressos de l'eix del TGV al sud-oest d'Europa "tan en el seu ramal mediterrani com a l'atlàntic".

Pel que fa a la línia del TGV que passa per Catalunya asseguren que "les obres de la nova línia entre Barcelona i Figueres finalitzaran abans del final de l'any, fet que permetrà la seva pròxima posada en servei".

En aquest sentit emplacen a "tots els actors" i en especial a les empreses ferroviàries i les autoritats nacionals de seguretat ferroviària a "complimentar de manera conjunta i tan aviat com sigui possible els procediments d'autorització de circulació de tots els nous materials rodants que circularan en aquest eix", de manera que "circulin els primers trens abans de finals d'abril del 2013" o fins i tot "en la mesura del que és possible, avançar aquesta data". La resta de trens, apunta l'acord, haurien d'entrar en funcionament al segon semestre del 2013.


Rajoy insisteix amb el Corredor Central

Amb tot, Rajoy ha insistit en la importància de la línia del Corredor Central que ha de connectar l'Estat i França pel centre dels Pirineus. Segons el president espanyol, a la cimera bilateral els dos executius "han reiterat la voluntat de desenvolupar amb la regió d'Aquitània i la Comunitat Autònoma d'Aragó el programa d'estudi relatiu al projecte de reobertura de la línia Pau-Canfranc", tot i que "respectant les normatives nacionals".