Estrenen la rehabilitació de 3,6 quilòmetres del camí ral que uneix Vic i Olot

Els treballs han tingut un cost de 466.000 euros

Aquest camí entre Vic i Olot va ser durant molts anys l'única via de comunicació entre les comarques d'Osona i la Garrotxa. Apte per a vianants i cavalleries, el camí esdevé una obra d'enginyeria precisa integrada en una orografia especialment abrupta. El camí ral va assolir el seu màxim esplendor durant l'edat mitjana, quan es va convertir en una via de comunicació imprescindible per als comerciants de la zona. Al segle XX, amb la construcció de noves carreteres, va caure en desús i es va utilitzar principalment com a camí ramader.

Així, amb el pas del temps i l'erosió, aquest camí de gran valor paisatgístic s'havia anat deteriorant amb la proliferació de vegetació abundant i la pèrdua de la traça original en diversos punts. Amb l'objectiu de rehabilitar el camí i recuperar en la mesura del possible el seu antic traçat,el DPTOP va impulsar l'execució de diferents actuacions en aquest camí, entre els termes municipals de la Vall d'en Bas i Rupit i Pruit. El projecte incloïa també les Marrades del Grau d'Olot, un tram especialment singular en pendent, que s'enfila des dels Hostalets d'en Bas fins a l'Hostal del Grau.

Les obres, amb un pressupost de 466.000 euros, van començar durant el mes d'agost de 2009 i han durat vuit mesos.

Principals millores en els 3,6 quilòmetres

El projecte de recuperació del camí ral ha suposat doncs la millora i rehabilitació d'un tram de 3,6 quilòmetres de longitud, entre el Molí Vell d'Hostalets d'en Bas i l'Hostalot, situat al terme municipal de Rupit i Pruit. L'actuació ha permès recuperar la vialitat a peu i a cavall del camí original, a partir de l'antic traçat allà on ha estat possible. Les principals intervencions han estat el condicionament de la Font de les Marrades amb la creació d'una àrea de descans i el condicionament de la font.

Així mateix, els treballs han inclòs la pavimentació amb un empedrat diferenciat camí d'un nou abeurador per a cavalls, que al mateix temps serveix de banc de pedra, i la col·locació d'una barra per lligar els animals, així com nova senyalització.

Igualment, s'ha rehabilitat el Pont Vell de l'Hostalot millorant la seguretat d'aquest punt singular del camí que creua la riera del Grau. Així, respectant el seu disseny original de finals del segle XI, s'ha recuperat la barana de pedra per a garantir la seguretat i s'ha restaurat el paviment. També s'ha eixamplat el camí recuperant la seva amplada de fins a 2 metres en diversos trams que sumen una longitud de 475 metres al llarg del trajecte a partir de l'eliminació de la vegetació invasora i la neteja i la compactació del terra.

Finalment, s'han col·locat diversos panells informatius al llarg del tram inclòs en aquest projecte. S'ha instal·lat una nova senyalització per a informar sobre la ubicació i orientació, així com d'altres punts d'especial interès al llarg del camí, com ara el Coll del pixador dels matxos, la Cova dels bandolers, la Font de les Marrades, la Font del Grau, i l'Hostal del Grau, entre d'altres.

Una guia pas a pas

D’altra banda, el DPTOP i l'Ajuntament d’Olot van presentar recentment 'La guia del camí ral de Vic a Olot', editat de manera conjunta. La guia permet recórrer el camí amb la necessària informació de les diverses fites patrimonials i paisatgístiques al llarg del mateix, tram a tram, en un total de nou etapes a peu. L'Ajuntament d’Olot en fa la distribució.