Foment rebutja alliberar l'AP-7 entre Girona i la frontera perquè costaria 95 MEUR l'any

Pastor admet que la N-2 és una de les cinc carreteres de l'Estat que genera "més problemes"

Entre gener i agost d'aquest any hi ha hagut 133 accidents de trànsit a la N-II al seu pas per les comarques gironines amb 246 vehicles implicats i 183 víctimes. Però la xifra "més negra" és la de les 14 morts que en només vuit mesos han perdut la vida en aquesta carretera. Són més que en tot l'any passat.

Aquesta estadística crua és la que la senadora Coralí Cunyat ha detallat a la ministra de Foment, Ana Pastor, al Senat per reclamar-li que bonifiquin l'AP-7 perquè sigui una via de pas gratuït mentre l'autovia A-2 no sigui una realitat. A més, també li ha recordat que la societat gironina espera el calendari per saber quan es farà el desdoblament de l'N-II.

Pastor ha explicat que bonificar l'autopista suposaria una despesa anual de 95 MEUR i si haguessin d'alliberar els peatges fins que s'acabi la concessió el cost finals seria de 856 milions. Per això, la ministra ha assegurat que la prioritat de l'executiu del govern espanyol és que la Nacional II es converteixi en una autovia de quatre carrils. Un projecte, diu Pastor, no només per a Catalunya sinó també per al conjunt de l'Estat perquè molts espanyols -entre els que s'hi ha comptat ella mateixa- "utilitzen aquesta via per viatjar a Girona".

La ministra ha exposat sis actuacions que s'han fet o que s'estan fent per demostrar que el seu govern està "donant passes" perquè l'A-2 sigui una realitat. L'alliberament del peatge entre Girona nord i Girona sud, l'ampliació de carrils de l'autopista o els enllaços pendents a Figueres són algunes d'aquestes actuacions que ha detallat.

A més, ha assegurat que han fet altres avanços com l'adjudicació del tram entre Sils i Caldes de Malavella. La ministra ha admès que l'estat de l'N-II és "un problema" i ho ha atribuït a la gestió de l'anterior govern espanyol. "El que ens hem trobat és tot d'actuacions paral·litzades i obres pendents per un valor de 683 milions d'euros", ha assegurat.

Com que l'aposta de l'Estat passa pel desdoblament i no preveuen alliberar l'autopista, Pastor ha detallat que el director general de carreteres i un equip tècnic han estat aquest dimecres mateix a les comarques gironines per avaluar l'estat de la carretera i definir un nou traçat per convertir-lo en autovia de quatre carrils. "Estem donant passes, segur que no les suficients, però les donem", ha conclòs la ministra que ha assegurat que altres punts de l'estat espanyol també tenen carreteres en mal estat però ell no tenen "l'alternativa" que, segons ella, és l'autopista.

La N-II, un problema

La ministra de Foment, Ana Pastor, ha admès que la N-2 és una de les carreteres de l'Estat que genera "més problemes" però ha afirmat que el seu ministeri inverteix fort en aquest punt perquè la seva missió és fer un "reequilibri" de les infraestructures a l'Estat. Segons Pastor, fins ara s'han fet sis actuacions, que "són poques" i cal "seguir treballant". Ha fet aquestes manifestacions es resposta a una pregunta de la senadora de CiU Coralí Cunyat, que li ha demanat que bonifiqui el peatge de l'AP-7 a les comarques de Girona mentre no s'executa el desdoblament de la N-2.

Cunyat ha recordat que les paraules de la ministra sobre la possibilitat de rebaixar el peatge Vigo-Pontevedra han provocat "malestar" a Girona. La senadora ha demanat "el mateix tracte" per a Girona que per a Galícia i li ha recordat que els gironins tenen com a única alternativa l'autopista am b un cost més elevat de l'Estat i que la N-2 rep 20.000 vehicles diaris. "La sobreexplotació de la N-2, la perillositat del seu traçat i les males condicions en què es troben alguns trams la fan una de les carreteres més perilloses de l'Estat", ha dit abans de recordar que hi ha hagut 14 morts aquest estiu.

Com a resposta, la ministra ha afirmat que el seu govern està treballant per millorar la seguretat vial "a les carreteres de tot Espanya" i ha recordat que el tram que va de Tordera a Montgat és de competència de la Generalitat des del 2009 i el govern actual "no ha invertit un sol euro". Segons Pastor, pel que fa a les obligacions de l'Estat, ja es va alliberar el trànsit de l'AP-7 l'any 2000, es va augmentar la capacitat de l'A-7, es va crear ell tercer carril entre Fornells i La Jonquera i "estan en p`rojecte" els ramals de l'enllaç de Figueres Nord. "el cost d'aquestes ampliacions són 500 milions d'euros i els els pagarem tots els espanyols a la concessionària".

També ha recordat les obres de l'enllaç de Vilademuls, que estaran enllestides al setembre de 2013 Sant Gregori i Fornells, que estaran al primer trimestre del 2013, i ha recordat que Foment projecta un nou traçat de la N-2 amb una autovia de quatre carrils. Tot plegat, ha dit, "perquè m'he trobat amb totes les actuacions paralitzades amb obres pendents de 683 milions d'euros i hi estem intentant buscar solucions". A més, ha dit que ha "desbloquejat" el tram Sils-Caldes de 61 milins d'euros.