Malestar de l'Ajuntament de Blanes en relació a la demora del servei ferroviari entre la localitat selvatana i Malgrat de Mar (Maresme). I és que a un mes d'acabar el 2020, encara no hi ha cap data fixada pel restabliment d'un servei que porta interromput des de que el temporal Gloria va enfonsar el pont.
Les obres de reconstrucció ja fa unes setmanes que han acabat i s'han anunciat diverses dates, però la realitat és que encara no n'hi ha cap de definitiva. Així li va expressar la delegada del govern espanyol, Teresa Cunillera, a l'alcalde de Blanes, Àngel Canosa, en una trucada el passat dijous. Canosa, a més, acusa Adif de mantenir-los "allunyats de la informació" i recorda la importància d'aquesta infraestructura pels blanencs.
De fet, Canosa lamenta que sempre ha hagut de ser l'Ajuntament qui "anés al darrera" d'Adif i Renfe per saber quan es preveia el restabliment del servei. En aquest sentit, l'alcalde assenyala que fa unes setmanes el van informar que seria el 4 de gener, però uns dies més tard saltava una informació en la què s'assegurava que la data prevista era el 14 de desembre. Tot plegat va fer que el consistori es posés en contacte amb la delegada del govern espanyol per aclarir les coses, però tampoc en van treure l'aigua clara. "Veiem que la pròpia delegació també té problemes perquè si no són capaços de traslladar-nos una data, és que la comunicació entre ells i Adif tampoc funciona", assenyala Canosa.
Per això, el batlle ha demanat "respecte" per a la ciutadania de Blanes que "necessita amb urgència" el restabliment de la línia. "Més encara en moments de mobilitats restringida, cal saber quan podrem adaptar-nos novament als nostres horaris", remarca Canosa, que ressalta que molts blanencs han hagut de gastar-se uns diners extra arran de no tenir la infraestructura en marxa.
El passat 7 de novembre Adif ja va informar que les obres de construcció del pont estaven enllestides, però faltava que l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària fes els estudis de calibratge necessaris, que permetin reobrir el servei amb totes les garanties. Aquesta validació és el darrer tram que queda per cobrir, després que a finals d'octubre ja es van fer els preceptius estudis de càrrega fent circular un tren de proves sobre el pont.
Unes proves que van consistir en fer passar sobre l'estructura tres locomotores amb un pes total de 300 tones, que van realitzar fins a quatre passades pel nou viaducte. Els combois es van situar sobre diversos vans de la infraestructura per a la prova estàtica, amb moviments que es van efectuar a diferents velocitats.
"El problema és que no podem respondre a la nostra ciutadania, perquè no depèn de nosaltres sinó de l'agència de seguretat que no sabem si ja han fet les comprovacions o si han acabat l'informe", lamenta l'alcalde. Per això, Canosa reitera que se'ls informi sobre com està ara mateix el procés de represa del servei. "No sabem si hi ha hagut contratemps. Ens imaginem que no, perquè confiem que ens ho haurien dit", concreta.
Des de principis d'any
A finals de gener el pont ferroviari sobre el riu va quedar parcialment enfonsat, a causa de la crescuda del cabal de la Tordera que hi va haver durant el Temporal Glòria. Des de llavors l'enllaç ferroviari entre Blanes i Malgrat es cobreix amb un servei d'autobús alternatiu a càrrec de Renfe. Això, fa allargar el temps que cal invertir per anar des de
Blanes en direcció a qualsevol de les poblacions que hi ha litoral a vall.
"Sempre s'ha parlat que a finals d'any estaria enllestit i els ciutadans volen saber si podran tornar a fer servir o no aquesta infraestructura. El problema és que no els hi podem oferir una resposta definitiva", lamenta Canosa.