Toc d'atenció de la ministra Pastor a Ryanair

Foment endurirà sancions després dels incidents de la companyia irlandesa i diu que "no tolerarà bromes" amb la seguretat

El Ministeri de Foment ha decidit estrènyer el llaç sobre Ryanair, una companyia que en les últimes setmanes acumula una dotzena de capítols problemàtics i que ha rebut ella sola més inspeccions aquest any que totes les que es van fer l'any passat. En una roda de premsa a Madrid, Pastor ha assegurat que no tolerarà que hi hagi "low security" a l'espai aeri espanyol i per aquest motiu Foment reforçarà tota la normativa per incrementar les sancions que reben les aerolínies en cas d'incompliment.

El passat divendres un avió de Ryanair amb destinació a Gran Canaria va haver de tornar a l'aeroport de Barajas una hora després d'enlairar-se per un problema de despresurització de la cabina. Van haver de ser atesos 16 passatgers. Era el segon avió en una setmana que passava perquè el dilluns anterior un altre aparell va haver de tornar a l'aeroport de Manises pel mateix motiu. A més, a les últimes setmanes hi ha hagut diversos casos en què aparells de la companyia han demanat prioritat en l'aterrament adduint que anaven curts de combustible.

El sindical de pilots Sepla ja fa anys que denuncia les condicions en què volen els aparells de Ryanair, que segons afirmen suposen un risc per but més inspeccions als passatgers. De fet, l'Agència Espanyola de Seguretat Aèria (AESA) ha acumulat entre gener i juny 1.200 expedients oberts a la companyia, segons publica El Mundo. En cinc anys, Ryanair ha hagut de pagar sancions per valor de 2,3 milions d'euros i encara deu 477.000 euros a Foment.

Segons Pastor, "ha arribat el moment de prendre algunes decisions" tan a l'Estat com en el marc europeu per garantir que es compleixin sempre els protocols de seguretat. De moment, el govern espanyol ja ha comunicat a les autoritats d'altres països "el que estava passant" i ha abordat la qüestió amb l'Agència Europea de Seguretat (EASA) i la direcció general de seguretat de la Comissió Europea. A més, s'ha reunit amb el govern irlandès, on té la seu Ryanair.

Aquestes decisions impliquen un canvi en la llei de seguretat aèria que permeti a l'Estat actuar sobre companyies aèries estrangeres. De fet, el govern espanyol vol que la retirada de la llicència de vol no sigui competència exclusiva del seu país d'origen. A més, les sancions s'endureixen i s'establiran noves tipificacions com la de manca de col·laboració o queixes. "Bromes, ni una", ha sentenciat, perquè no tolerarà "que es posi en risc les perspones ni que es jugui a generar incertesa i intranquil·litat".