La Generalitat vol que TP Ferro faci l'obra del tercer rail entre Figueres i Portbou

Recoder assegura que aquesta solució evitarà "problemes legals" amb la concessionària del túnel del Pertús

L'estesa d'un tercer rail a la línia Figueres-Portbou, per adaptar-la a l'ample internacional, és una de les obres que el Govern ha inclòs dins l'Agenda Catalana del Corredor Mediterrani. Aquest document recull el llistat d'inversions que la Generalitat considera clau que s'executin en territori català, i les calendaritza (a curt, mitjà i llarg termini) des d'ara i fins al 2030.

En total, a les comarques gironines, el llistat d'infraestructures suma una inversió de 1.124 milions d'euros (MEUR). Entre les que s'hi inclouen, a més del tercer rail a la línia convencional, hi ha també el baixador del TAV a l'aeroport de Girona, el centre intermodal del Far-Vilamalla (Alt Empordà) i els bypassos de Girona i Figueres.

Per a la Generalitat, l'estesa del tercer rail entre Figueres i Portbou és una obra necessària. Sobretot, tenint en compte les dificultats amb què es troben alguns combois de mercaderies que passen pel tram internacional del TAV. I és que, com concreta Recoder, el pendent que han de salvar els trens que passen pel túnel del Pertús suposa pèrdues de temps i de cost.

"El túnel del Pertús no és gaire operatiu per al transport de mercaderies", assegura el conseller. I hi afegeix: "Té pendents que obliguen a posar una locomotora de cua, i això incrementa el cost del transport i de la logística, que avui dia són bàsics".

Per això, la Generalitat aposta obertament per adequar a l'ample internacional el Figueres-Portbou. "Per tant, l'opció del Govern és que hi pugui haver una variant que passi per Portbou, i aleshores ens estalviaríem aquest túnel", concreta el titular de Territori.

Evitar entrar en conflicte

Ara bé, la Generalitat també és conscient que aquesta solució, depèn de com s'executi, suposarà entrar en conflicte amb la concessionària TP Ferro. I és que aquí s'han de tenir en compte dos factors. D'entrada, que per al túnel del Pertús hi passen menys trens de mercaderies dels previstos inicialment. I després, que aquests combois paguen un cànon per utilitzar la infraestructura.

Per això, amb la voluntat d'evitar entrar en "problemes legals" amb la concessionària, la Generalitat ha fet un pas més. Si fa uns mesos a Figueres el mateix conseller ja va admetre que qualsevol actuació que es fes a la línia Figueres-Portbou per adaptar-la a l'ample internacional havia de comptar amb el vistiplau de TP Ferro, ara Lluís Recoder ja aposta obertament perquè sigui la concessionària qui executi l'obra.

"Seria ideal que aquesta variant l'executés TP Ferro", assegura el conseller, en referència al tercer rail. De moment, la Generalitat ja ha fet arribar aquesta proposta a la concessionària. "És un tema que ja hem plantejat a TP Ferro, però que l'empresa ha de plantejar al govern espanyol, perquè ell és el titular de la xarxa", conclou el conseller de Territori.