Peralada entra en el terreny de les coproduccions amb l'òpera 'Java Suite'

El compositor Agustí Charles i el llibretista i dramaturg Marc Rosich tornen a unir, per tercera vegada, música i lletra. Després de l'opera de petit format 'La Cuzzoni' i de la gran òpera 'Lord Byron, un estiu sense estiu' (estrenada al Liceu l'any passat), Charles i Rosich es retroben a 'Java Suite'.

Aquesta peça d'un sol acte, que els ha ocupat gran part dels darrers dotze mesos, sorgeix d'una obra anterior del dramaturg: 'Surabaya', estrenada al Teatre Romea el 2005, i l'argument de la qual gira al voltant de la decadència, el sexe i l'abús de poder. Ara, Agustí Charles ha posat música als diàlegs i, amb el suport de les noves tecnologies per a la posada en escena, el teatre s'ha tornat òpera.

'Java Suite' és, com concreta el mateix Rosich, una òpera descarnada que mostra fins on pot arribar la malícia humana. "Explica la curiosa relació de dos germans adinerats, que s'avorreixen mortalment, i busquen com divertir-se mostrant tot el seu poder i actuant de depredadors", concreta.

Però darrere d'aquesta trama, 'Java Suite' també va més enllà. "La parella de germans em serveix per reflexionar, d'una manera més extensa, sobre les relacions de poder entre el primer i el tercer món, però també entre aquells qui tenen diners i la cultura", assegura el llibretista.

'Java Suite', però, no transmetria la duresa dels dos germans sense les partitures d'Agustí Charles. La música és, de fet, com explica el mateix compositor, "una connexió directa, que ajuda a construir cada personatge i que li dóna tot allò que no es pot dir amb paraules".

Tercera dimensió al text

"En aquesta òpera, la música dóna una tercera dimensió al text, i retrata allò inexplicable", concreta el compositor català. Amb 'Java Suite', Charles i Rosich porten l'òpera en ple segle XXI. Això sí, sense renunciar als orígens del gènere. "Jo crec que hem begut de les arrels de l'òpera tradicional; és a dir, donar a la paraula el valor que té i concebre la música al servei d'aquesta", concreta.

La posada en escena de 'Java Suite' beu del llenguatge cinematogràfic. Llums que s'encenen i s'apaguen i, sobretot, una gran pantalla rere l'escenari on les projeccions de vídeo ajuden a donar a la història una nova dimensió i un nou nivell argumental.

La soprano María Hinojosa, el baríton Xavier Mendoza i l'actor Max Grosse són els intèrprets d'aquesta peculiar història. El grup instrumental BCN216 posa la música, en un muntatge que signa Rita Cosentino i on la realització de vídeo ha anat a càrrec de Carrasco.

L'òpera s'estrena aquest vespre al Festival Castell de Peralada. Amb 'Java Suite', a més, el festival entra en el terreny de les coproduccions, conjuntament amb Theater Basel i OBNC Barcelona. Peralada ha escollit aquesta òpera per homenatjar qui va ser-ne director artístic i veritable ànima del festival, Luis Polanco.

Noves col·laboracions

'Java Suite' és l'última col·laboració entre Agustí Charles i Marc Rosich, però no serà la darrera. De fet, compositor i llibretista ja tenen nous projectes en ment. Com asseguren, la seva entesa és gairebé instintiva.

"Em sento molt còmode treballant amb ell; sé quina música posar a cada paraula, i ell sap quina paraula posar a cada acord", concreta el compositor. "A l'Agustí li interessa la meva teatralitat, i a mi la seva manera de posar músic als meus món", hi afegeix el dramaturg. I conclou: "La imaginació tan extrema de l'Agustí crea paisatges sonors i porta l'obra fins a llocs que mai hauria sospitat".