La campanya gastronòmica del cim i tomba tanca una bona temporada de restauració a Tossa

S'ha assolit una ocupació del 76,8% respecte l'any passat

L’Ajuntament de Tossa de Mar (Selva) ha presentat aquest matí la campanya gastronòmica de “La Cuina del Cim i Tomba”, el plat típic de Tossa, que es celebra cada any a la població durant tot el mes de setembre amb l’objectiu d’allargar la temporada.

Els restaurants de la vila que hi participen són membres del col·lectiu de la Cuina Tradicional Tossenca i ofereixen un menú especial amb un primer plat, el cim i tomba de segon plat, i uns postres.
L’origen del cim i tomba es troba profundament arrelat a la tradició marinera de Tossa. Abans, quan anar a pescar a la vela o a rem significava haver d’estar fora de casa moltes hores, els pescadors de Tossa s’emportaven a la barca un fogó, un xic de carbó, un morter i una olla de ferro.

En un cistell també hi carregaven patates, cebes, alls, tomates i pebrots, així com oli i espècies (sal, pebre, safrà, etc.) i el pujaven a bord. Quan arribava l’hora de dinar, dins l’olla hi posaven la ceba i les patates a rodanxes, el pebrot i la tomata trinxats i uns grans d’alls. Llavors hi afegien el peix de la pescada, que sortia trencat de la xarxa i sabien que no podrien vendre (bastina, lluerna, aranya, rata, rap, gat, etc...), hi tiraven un bon raig d’oli, ho cobrien d’aigua i ho deixaven coure a foc ràpid. Mentre, agafaven un morter i hi feien un allioli negat ben abundant, que posaven per sobre del peix quan aquest ja era cuit, deixant-ho bullir tot junt de 2 a 5 minuts més. Tot seguit ho enretiraven del foc i ho tenien llest per menjar. Era un plat de peix i vegetals molt primari, però molt bo.

A l'actualitat, els peixos que més s'utilitzen per preparar el cim i tomba són el rap, el rom o turbot, el bacallà i la rajada o bastina.

Els restaurants que participen a la campanya del 2020 són Bahia, Can Carlus, Can Pini, Castell Vell, El petit de Can Carlus, L’Ajustada, Mestre d’Aixa, Minerva, Sa Barca, Sa Muralla, Túrsia, Víctor i Victòria.

Dades d’ocupació en restauració

L’alcaldessa del municipi, Imma Colom, ha aprofitat l’acte per fer públiques les dades d’ocupació en restauració que enguany ha assolit Tossa durant els mesos de juliol i agost. En aquest sentit, i a través de l’Oficina de Turisme, s’ha consultat als restauradors per la xifra de negoci aconseguida aquest 2020 per comparar-la amb la del 2019, obtenint un resultat del 76,8% d’ocupació aquest any respecte els mesos de juliol i agost de l’any passat.

Tot i aquesta davallada, el sector i el mateix Ajuntament han valorat de manera positiva els resultats. Les expectatives en general eren molt menors i es preveia un impacte negatiu més alt degut a la baixada del turisme estranger. Tanmateix, donades les circumstàncies de la caiguda del turisme internacional i el context derivat de la crisi del Covid19, aquestes xifres han estat possibles gràcies al turisme de proximitat captat amb la campanya “Retroba't amb Tossa”.

En una temporada on la majoria d’hotels grans de Tossa no han obert les seves portes, l’objectiu ha estat mantenir estimulat el sector i centrar-se en l’atracció i fidelització del turisme de proximitat per a incentivar l’ocupació d’hotels familiars, càmpings, cases d’estiueig i promocionar la despesa en el comerç i la restauració.

I és que, fins i tot, altres indicadors com el control dels vehicles estacionats als aparcaments municipals, mostren que el turisme de proximitat s'ha incrementat respecte a l’any anterior.

Cal recordar que, durant aquest cap de setmana, Tossa celebrarà una nova edició de la Botiga al Carrer per a dinamitzar el comerç local.