El tancament del dispensari mèdic de l'aeroport de Girona, a debat

UGT preveu informar als passatgers a partir de la setmana que ve perquè sàpiguen que ja no hi ha servei d'atenció sanitària ni infermeria

Des que la secció sindical UGT-AENA va denunciar dilluns passat el seu tancament, diferents partits polítics s'han interessat per la problemàtica. A dia d'avui, no només s'ha tancat "amb pany i clau" sinó que s'han endut fins i tot la llitera per poder estirar-se", denuncia Muntada, que recorda que la decisió s'ha pres en plena temporada turística.

Aquest servei està en funcionament des de l'any 1967, explica Muntada, i des de llavors s'ha mantingut de forma ininterrompuda fins i tot quan era un aeroport "fantasma" fa vint anys, quan no se superava el mig milió de passatgers. Des del sindicat, no s'entén que s'hagi optat per tancar-lo de forma sobtada quan el volum actual és de més de 4 milions de passatgers i critiquen que s'hagin acollit a una modificació de la normativa interna per poder-ho dur a terme. Fins ara, aquest servei requeria un mínim d'un milió de passatgers però ara s'ha elevat a vuit milions per "desmantellar-lo", segons el sindicat. Consideren que hi havia l'opció de deixar el servei obert les hores de major afluència, en comptes d'una mesura tan dràstica. També recorden que les taxes no s'han abaixat i per tant que els passatgers tenen dret a rebre el servei com s'ha vingut fent fins ara.

Demanar una ambulància o desplaçar-se 12 quilòmetres

A partir d'ara, els passatgers i el miler de treballadors que necessitin ser atesos hauran de desplaçar-se dotze quilòmetres per anar al CAP de Santa Coloma de Farners o Cassà de la Selva, o bé fins a alguna de les farmàcies dels pobles més propers a l'Aeroport. Si es tracta d'una urgència greu, es requerirà la intervenció del 112 i s'haurà d'esperar l'arribada d'una ambulància al mateix aeroport.

Per UGT, el que es fa és deixar l'aeroport "sota mínims" a nivell de primers auxilis, amb els riscos que això comporta, i apunta que serà un retrocés molt important respecte la resta d'aeroports europeus que sí que ho tenen.

Fa uns mesos Aena va treure a concurs públic la prestació del servei per 250.000 euros a l'any i el va adjudicar a una nova empresa que va oferir fer-se'n càrrec per 217.300 euros, amb una rebaixa superior al 13%. A última hora, Aena no ha formalitzat el contracte a favor de l'empresa guanyadora del concurs, segons explica el sindicat.

A partir de la setmana que ve, UGT preveu distribuir fulletons informatius a treballadors i passatgers perquè tinguin coneixement de la desaparició d'aquest servei.

Primeres reaccions de partits

Un dels partits que s'ha pronunciat al respecte ha estat el PSC, que ha emès aquest dimecres un comunicat on es demana a la Generalitat que insti a l'Estat i a Aena a retornar el servei. Així mateix, es comprometen a que el diputat del Congrés per Girona, Àlex Sáez, reclamarà la reobertura i sol·licitarà la revisió de la normativa per fer-ho obligatori.

Per la seva banda, CiU ha registrat dues preguntes al Congrés relacionades amb el tancament. Concretament, el seu portaveu a la comissió de Foment, Pere Macias, demanarà al govern espanyol els motius per als quals s'ha près aquesta decisió i també quin protocol se seguirà a partir d'ara per atendre als passatgers que necessitin atenció mèdica.