El Teatre Municipal de Girona es transforma en Ajuntament: 870 cites prèvies i onze taules al vestíbul

El consistori prioritza que els tràmits es facin per telèfon o internet

Girona ha implantat el sistema de cita prèvia i ha traslladat al vestíbul del Teatre Municipal les gestions que fins ara la ciutadania feia a dins l'Ajuntament.

D'ençà que es va obrir el sistema i fins aquest dimecres –quan el servei ja ha començat a funcionar- s'han donat 870 cites, la majoria de les quals s'han demanat a través de la web. Al vestíbul del Teatre s'han instal·lat onze taules amb mampares i hidrogel des d'on es fan els tràmits, que se sumen a les set de l'oficina d'atenció ciutadana.

Es pot demanar hora per telèfon, mail o internet. I sigui d'una manera o altra, si es pot, el personal municipal sempre prioritza que els tràmits es facin des de casa per evitar desplaçaments. "Fem pedagogia i expliquem als ciutadans com funciona la web; s'intenta que venir fins aquí sigui l'últim recurs", concreta la tinenta d'alcaldia Maria Àngels Planas.

En cas que calgui anar-hi presencialment, se'ls dona cita i se'ls envia un codi QR, que es pot descarregar al mòbil i que s'ha de passar per un escàner que hi ha instal·lat al pati (just a la porta que dona accés a la sala de plens). En cas que la persona no el porti, el personal municipal té un llistat amb les cites que s'han donat i són els mateixos qui els donen un paper on figura el número de taula on han d'anar.

Sempre hi ha, però, aquells qui encara no estan al cas dels canvis i que van a l'Ajuntament de Girona sense cita prèvia. Per això, el personal també els informa que ara cal demanar hora i els dona un fulletó amb les instruccions sobre com fer-ho.

Onze taules al vestíbul

A l'entrada del Teatre Municipal hi ha un dispensador d'hidrogel i al vestíbul s'han habilitat onze taules amb mampares de metacrilat. En funció de l'àrea on es vagi a fer la gestió, cal asseure's a una o altra. N'hi ha sis per a Gestió Tributària i Recaptació, dues per a Urbanisme i Activitats, una per a Serveis Socials, una altra per a Sostenibilitat i Mobilitat i la darrera, compartida entre Alcaldia i Cultura.

A més, en breu se n'hi posarà una altra (que agruparà Inspecció, Gestió Documental i Arxius i atenció ciutadana). Aquestes taules s'afegeixen a les set que hi ha a l'oficina d'atenció ciutadana, situada als baixos de l'Ajuntament (i que té accés també des de la plaça del Vi).

870 cites, la majoria pel padró

D'ençà que es va obrir el sistema per demanar hora, l'Ajuntament ja ha programat 870 cites prèvies. D'aquestes, 681 s'han demanat a través de la web, 89 s'han donat per telèfon i un centenar, presencialment. Avui se n'atendran 146.

De totes les cites que s'han donat, la majoria –en concret, 585- es refereixen a tràmits i gestions relacionats amb el padró. En aquest cas, com que cal signar in situ, el desplaçament és obligatori. La resta de tràmits es refereixen a multes i via pública (23), l'Impost sobre Béns Immobles (21), ajornaments i fraccions de taxes o tributs (19) o animals (16).

Totes les cites que s'han donat fins ara estan programades per a aquest juny. I la xifra inicial de 870 anirà creixement a mesura que se'n vagin programant de noves.

La tinenta d'alcaldia d'Hisenda i Règim Interior subratlla que la voluntat és que el sistema sigui "àgil", però també recorda que "més del 90% dels tràmits es poden fer a través de la web" (excepte l'empadronament o les targetes d'autobús). Maria Àngels Planas, a més, explica que feia temps que l'Ajuntament treballava per implantar la cita prèvia, però també admet que la pandèmia ho ha accelerat. "En qualsevol cas, és un sistema que ha vingut per quedar-se", conclou.

"Més ràpid que abans"

Aquest matí, entre els qui han anat a fer gestions presencials, hi havia un matrimoni i una veïna de la ciutat que han tramitat el fraccionament de l'IBI. Aquest última, Isabel Ventura, explica que va provar de fer-ho per internet, però que era "bastant farragós". "Per això vaig demanar cita prèvia per telèfon, i la veritat és que ha estat molt ràpid; fins i tot, més que abans", ha explicat.

Ventura portava un codi QR al mòbil, però el matrimoni que també ha fet la mateixa gestió, va demanar hora per telèfon. Per això, quan han arribat a l'Ajuntament, els han comprovat el nom en una llista. "La veritat és que ha estat molt ràpid", explica la dona, Rosa Maria Botella.