Les AMPA de Girona reclamen a Educació informació ''clara i concisa'' sobre el retorn a les aules al setembre

Les AMPA d'escoles d'infantil i primària i d'escoles bressol de la ciutat de Girona han signat un manifest conjunt reclamant respostes "clares" al Departament d'Educació sobre la tornada a l'escola al setembre. En el manifest, critiquen que la reobertura al juny "no resol res" i lamenten l'actitud "poc dialogant" del Departament.

Al manifest, les famílies critiquen que els nens han estat "els grans oblidats d'aquesta crisi sanitària" i reclamen informació "clara i concisa" sobre la represa de les classes després de l'estiu. Les AMPA remarquen que la voluntat del manifest és "constructiva" i per sumar esforços per al retorn a les aules.

Les famílies acusen Educació d'haver tingut una actitud "poc dialogant" durant la crisi sanitària. "No hi ha hagut cap mena de diàleg en la presa de decisions i, per contra, una acusada centralització de competències per part del departament sense voler escoltar les diferents parts afectades", critiquen. Les AMPA asseguren que aquesta manca de comunicació ha fet que no s'hagi tingut en compte els centres, els professionals de l'educació, els equips docents ni les famílies durant el confinament. Un confinament, asseguren, que ha fet que les famílies "portessin el pes" del seguiment curricular i l'acompanyament psicològic dels infants.

"Entenem que aquest confinament de tres mesos ha estat un cop que ningú s'esperava i per al qual no estàvem preparats", afirmen i subratllen que els mestres i tutors han fet "el que han pogut". "La resposta ha estat molt irregular, però no hem vist una reacció ràpida ni eficient per part del Departament", lamenten.

Les famílies també exposen que el confinament també ha deixat al descobert les mancances que encara tenen moltes escoles amb relació a la digitalització.

En relació a la reobertura de centres al mes de juny, asseguren que no entenen quins criteris s'han seguit: "Un altre cop manca de diàleg i amb l'agreujant que s'ha deixat la responsabilitat als centres a l'hora d'aplicar la normativa". Consideren que la reobertura tal com s'ha plantejat "no resol massa res" ni té en compte les situacions familiars, amb les obligacions laborals dels pares i les dificultats de conciliació.

Segons les AMPA, la crisi sanitària ha impactat de ple en centres educatius que "ja venien amb un dèficit històric de recursos i d'inversió que s'ha fet més visible amb aquesta crisi". "Les famílies ja donem aquest curs per acabat, però ens preocupa i molt com serà la tornada al setembre", afirmen.

Per això, afirmen que cal estar "preparats" i reclamen que l'Educació sigui una prioritat per al Govern. "Exigim tenir informació clara i concisa de com serà la tornada al nou curs al setembre, amb directrius clares sobre els recursos i els espais de què es disposarà", exposen.

També reclamen saber si les AMPA podran oferir els serveis de menjador, acollida, extraescolars i també si s'implantarà el nou horari de sortida. "I aquesta informació cal que la tinguem en les properes setmanes. No podem esperar al setembre, ja que les famílies ens hem d'organitzar", apunten. Segons els famílies, "fa massa mesos" que s'està "improvisant" i la situació "comença a ser insostenible".

Per tot això, demanen a Educació que escolti tota la comunitat educativa, tant de l'escola ordinària com de l'educació especial i inclusiva, abans de prendre decisions. Reclamen que augmenti els recursos per a les escoles públiques i que doni a conèixer la planificació sobre com pensa millorar els espais físics, els recursos pedagògics, la qualitat de la formació dels mestres i les mesures de seguretat, perquè les escoles estiguin preparades per afrontar qualsevol crisi amb prou eines per minimitzar els perjudicis als alumnes.